CITAT
ph-balans kan väl inte ändra på kalkhalten i vattnet utan bara pH-värdet. Dricksvatten har ofta pH 8 (dvs något basiskt) - ordnas av det kommunala vattenverket - tydligen för att rören skall rosta mindre. Vill man ha ett neutralt (eller nåot surt) vatten (vilket många växter som t.ex. många kaktusar vill ha) är det lättast och billigast att tillsätta en tsk ättiksyra/liter till blomvattnet. Bäst är rent regnvatten men det är ju inte alltid så lätt att få tag i om man bor i lägenhet i stan.
Tack Teo för ditt svar.
Såhär står det på flaskan:
CITAT
pH BALANS 250 ml
pH Balans neutraliserar hårt vatten till rätt surhetsgrad (pH) och binder kalk. På så sätt ökar växternas möjlighet att tillgodogöra sig jordens näring och gödslingen blir mer effektiv. Ömtåliga och kalkskyende växter, t.ex ampelfackla, azalea, citrusplantor, gardenia, kamelia, novemberkaktus, ormbunke och palmer får ofta gula blad och sämre blomning om hårt vatten används. Mjukt vatten bör även användas vid frösådd.
Det var detta jag läste och det var därför jag funderade på om det var något för mig. Frågan jag ställer mig är om hårdhetsgrad 8 är hårt nog för att motivera att använda produkten?
Ättiksyra låter intressant dock, skulle vara ett betydligt billigare alternativ. Jag har ättika (24%) hemma. När du säger ättiksyra, är det den helt outspädda kemikalien? dvs skulle jag använda ca 4 tsk ättika per liter vatten för att uppnå den koncentration du föreslog?