Markurius
Hej! Har precis flyttat och skaffat mig lite nya krukvxter, bl.a. en Frmakspalm, men ocks ngra Paradistrd, Hartassbrken och Fjdersparris.

Nu tycker jag mig ha lst att flera av dessa vxter inte gillar kalk srskilt mycket. Min frga blir d om medelhrt vatten (dH 8) r ngot att oroa sig fr? Sg en flaska Ph-balans p en blomsterhandel, fr 99:-, r det ngot att satsa p eller r det bara bortkastade pengar?

Tacksam fr svar.

/Markus

teo
ph-balans kan vl inte ndra p kalkhalten i vattnet utan bara pH-vrdet. Dricksvatten har ofta pH 8 (dvs ngot basiskt) - ordnas av det kommunala vattenverket - tydligen fr att rren skall rosta mindre. Vill man ha ett neutralt (eller not surt) vatten (vilket mnga vxter som t.ex. mnga kaktusar vill ha) r det lttast och billigast att tillstta en tsk ttiksyra/liter till blomvattnet. Bst r rent regnvatten men det r ju inte alltid s ltt att f tag i om man bor i lgenhet i stan.
Markurius
CITAT
ph-balans kan vl inte ndra p kalkhalten i vattnet utan bara pH-vrdet. Dricksvatten har ofta pH 8 (dvs ngot basiskt) - ordnas av det kommunala vattenverket - tydligen fr att rren skall rosta mindre. Vill man ha ett neutralt (eller not surt) vatten (vilket mnga vxter som t.ex. mnga kaktusar vill ha) r det lttast och billigast att tillstta en tsk ttiksyra/liter till blomvattnet. Bst r rent regnvatten men det r ju inte alltid s ltt att f tag i om man bor i lgenhet i stan.
Tack Teo fr ditt svar.

Shr str det p flaskan:
CITAT
pH BALANS 250 ml
pH Balans neutraliserar hrt vatten till rtt surhetsgrad (pH) och binder kalk. P s stt kar vxternas mjlighet att tillgodogra sig jordens nring och gdslingen blir mer effektiv. mtliga och kalkskyende vxter, t.ex ampelfackla, azalea, citrusplantor, gardenia, kamelia, novemberkaktus, ormbunke och palmer fr ofta gula blad och smre blomning om hrt vatten anvnds. Mjukt vatten br ven anvndas vid frsdd.

Det var detta jag lste och det var drfr jag funderade p om det var ngot fr mig. Frgan jag stller mig r om hrdhetsgrad 8 r hrt nog fr att motivera att anvnda produkten?

ttiksyra lter intressant dock, skulle vara ett betydligt billigare alternativ. Jag har ttika (24%) hemma. Nr du sger ttiksyra, r det den helt outspdda kemikalien? dvs skulle jag anvnda ca 4 tsk ttika per liter vatten fr att uppn den koncentration du freslog?
teo
Nej, det r 24% ttika jag anvnder (har aldrig sett starkare)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon