igu
Hejsan,

Har köpt en fastighet där det relativt nyligen har planterats ej vintergrön liguster (våren 2014) men som inte verkar må helt bra.
Jag tror mig ha identifierat att en trolig orsak är kvävebrist.

Frågan är om man ska gödsla med kväve (blodmjöl?) så här sent på året för att kompensera eller om det eventuellt ställer till med andra problem inför vintern?

Anledningen till att jag misstänker kvävebrist är att (enligt informationen som jag fått) följande har hänt:
  1. Planterat och vattnat enligt instruktion våren 2014 och växer 3-4 dm under året
  2. Trodde sig vara lite smart och lagt på täckbark c:a 3 månader senare, varav tillväxten avtog
  3. Plantorna tappar bladen tidigt höstan 2014
  4. Några plantor mår fortfarande "ok" men tillväxten har varit nära noll under 2015 och inte växt mer en några enstaka centimeter
  5. Många plantors blad är mer ljusa/gula i tonen och inte sådär mörkt gröna som förväntat.

Så återigen är frågan om det går att kompensera med kväve eller om man behöver vänta till våren för att få balans i näringen?
Huggorm
Hur gjorde du när du planterade? Grävde du ett dike, satte i plantorna och fyllde på jord runt? I vissa fall kan man få dålig dränering om man gör så, den omgivande jorden är så kompakt så vatten inte rinner undan. Speciellt om man har lerjord. För att kvävet redan skall vara så tokslut att plantorna gulnar och inte växer alls måste jorden ha varit riktigt, riktigt dålig. Jag tror nog ändå mest på vattenproblem, antingen för mycket av det eller för lite.
igu
Det var tyvärr inte jag som planterade men vad jag kan se så har man grävt ett dike + fyllt på med jord (har sett faktura på ett flak jord från Hasselfors garden) så det verkar vara ganska ordentligt gjort. Dessutom ligger en dropp-/svettslang som har använts.

Den främsta orsaken till att jag tror kvävebrist är att man lagt på ett tjockt lager täckbark och den processen som då sker är att all kväve "sugs" ur marken. När jag frågat föregående ägare så upplever de också att det var i samband med täckbarken som häcken slutade må bra. Det skulle förklara en hel del men det är klart vatten är ju en annan...

Nu har jag bara haft möjlighet att ta hand om trädgården sedan årsskiftet och "tyvärr" upptäckte jag inte att det låg täckbark under hela häcken förrän jag undersökte varför den aldrig riktigt tog sig i år. Täckbarken är borttagen men nästa steg är för mig väldigt oklart i dagsläget.
Huggorm
Jag tvivlar starkt på att täckbarken kan suga ur så mycket kväve ur jorden, det var nog snarare en tillfällighet att det hände samtidigt
igu
CITAT (Huggorm @ 26-07-2015, 16:23) *
Jag tvivlar starkt på att täckbarken kan suga ur så mycket kväve ur jorden, det var nog snarare en tillfällighet att det hände samtidigt

Så... över-/under-vattning?
fvd
Ta ett jordprov så slipper du gissa får du PH-värdet det finns stickor om man kan använda.
igu
CITAT (fvd @ 26-07-2015, 21:51) *
Ta ett jordprov så slipper du gissa får du PH-värdet det finns stickor om man kan använda.

Det är ju inga exakta laboratorieredskap man har men jag tycker mig ha ett genomsnitt kring pH 6 i jorden. Lite lägre än vad jag tänkt mig men 6-7 är ju neutral jord och så länge den inte är sur ska väl inte Ligustern må dåligt.

För säkerhets skull blev det en giva kalk nu och sedan blir det mer till höst och vår.
Bassam
Hej

1 (Så återigen är frågan om det går att kompensera med kväve eller om man behöver vänta till våren för att få balans i näringen?)

S det är bästa tiden att gödsla på våren o början av sommar på grund att väter är aktiva, men på andra tiden näring går till grund vatten och blir grund vatten inte bra, men kan lägga stallgödsel som kan bryta ner långsamt.

2 ( lite smart och lagt på täckbark ).

s jag läste att täckbark ta kväve från jord, så du behöver byter den till sten bättre. plus du behöver vattna bra första fyra år efter plantering, för att växter förlorar många sug rötter genom plantering, o innan växter etablerar sig på ny om rådet.

3 ( Några plantor mår fortfarande "ok" men tillväxten har varit nära noll under 2015 och inte växt mer en några enstaka centimeter)?

s det är naturligt efter dom saknar vatten o kväve, satsa på mera gödsel som innehåller kväve under våren, blodmjöl är bra , kompost, kogödsel.

Obs

se bra på blad special under dom kanske du kan hitta någon ohyra som sug deras saft, eller se också om du kan hitta svamp sporer och om du kan se på rötter, om du kan hitta masker som äter rötter, som ger rötter suga inte tillräckligt näring o vatten, eller svamp som attackera rötterna o ge sporer och luktar inte bra, vi behöver jobba bra för att hitta riktigt boven. för att den färgen för blad och de ramlar tidigt betyder att växter fattas näring o vatten men fråga kommer varför.

H.Bassam

igu
CITAT (Bassam @ 29-07-2015, 14:21) *
Hej

1 (Så återigen är frågan om det går att kompensera med kväve eller om man behöver vänta till våren för att få balans i näringen?)

S det är bästa tiden att gödsla på våren o början av sommar på grund att väter är aktiva, men på andra tiden näring går till grund vatten och blir grund vatten inte bra, men kan lägga stallgödsel som kan bryta ner långsamt.

2 ( lite smart och lagt på täckbark ).

s jag läste att täckbark ta kväve från jord, så du behöver byter den till sten bättre. plus du behöver vattna bra första fyra år efter plantering, för att växter förlorar många sug rötter genom plantering, o innan växter etablerar sig på ny om rådet.

3 ( Några plantor mår fortfarande "ok" men tillväxten har varit nära noll under 2015 och inte växt mer en några enstaka centimeter)?

s det är naturligt efter dom saknar vatten o kväve, satsa på mera gödsel som innehåller kväve under våren, blodmjöl är bra , kompost, kogödsel.

Obs

se bra på blad special under dom kanske du kan hitta någon ohyra som sug deras saft, eller se också om du kan hitta svamp sporer och om du kan se på rötter, om du kan hitta masker som äter rötter, som ger rötter suga inte tillräckligt näring o vatten, eller svamp som attackera rötterna o ge sporer och luktar inte bra, vi behöver jobba bra för att hitta riktigt boven. för att den färgen för blad och de ramlar tidigt betyder att växter fattas näring o vatten men fråga kommer varför.
H.Bassam

Tack för utförligt svar.

Jag tror inte jag kan vattna mer utan att det blir för mycket vatten, så jag går på med mer näring i vår.
Har kollat efter ohyra men inte hittat mer än några bladlöss på en buske (förklarar inte resten). Jag hittar en hel del daggmask men de ska väl inte ge sig på rötterna.
Ska kolla rötter och se om jag hitta något svampmycel eller mörka sporer.

Har i dagarna dessutom sett något lila ton på en del blad och vad jag förstår av att ha läst runt i forumet bero på fosfor-brist, som i mitt fall kan bero på för lågt pH. Men vi får se helt enkelt vad vi kommer fram till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon