CITAT (Bassam @ 29-07-2015, 14:21)

Hej
1 (Så återigen är frågan om det går att kompensera med kväve eller om man behöver vänta till våren för att få balans i näringen?)
S det är bästa tiden att gödsla på våren o början av sommar på grund att väter är aktiva, men på andra tiden näring går till grund vatten och blir grund vatten inte bra, men kan lägga stallgödsel som kan bryta ner långsamt.
2 ( lite smart och lagt på täckbark ).
s jag läste att täckbark ta kväve från jord, så du behöver byter den till sten bättre. plus du behöver vattna bra första fyra år efter plantering, för att växter förlorar många sug rötter genom plantering, o innan växter etablerar sig på ny om rådet.
3 ( Några plantor mår fortfarande "ok" men tillväxten har varit nära noll under 2015 och inte växt mer en några enstaka centimeter)?
s det är naturligt efter dom saknar vatten o kväve, satsa på mera gödsel som innehåller kväve under våren, blodmjöl är bra , kompost, kogödsel.
Obs
se bra på blad special under dom kanske du kan hitta någon ohyra som sug deras saft, eller se också om du kan hitta svamp sporer och om du kan se på rötter, om du kan hitta masker som äter rötter, som ger rötter suga inte tillräckligt näring o vatten, eller svamp som attackera rötterna o ge sporer och luktar inte bra, vi behöver jobba bra för att hitta riktigt boven. för att den färgen för blad och de ramlar tidigt betyder att växter fattas näring o vatten men fråga kommer varför.
H.Bassam
Tack för utförligt svar.
Jag tror inte jag kan vattna mer utan att det blir för mycket vatten, så jag går på med mer näring i vår.
Har kollat efter ohyra men inte hittat mer än några bladlöss på en buske (förklarar inte resten). Jag hittar en hel del daggmask men de ska väl inte ge sig på rötterna.
Ska kolla rötter och se om jag hitta något svampmycel eller mörka sporer.
Har i dagarna dessutom sett något lila ton på en del blad och vad jag förstår av att ha läst runt i forumet bero på fosfor-brist, som i mitt fall kan bero på för lågt pH. Men vi får se helt enkelt vad vi kommer fram till...