|
Jubbe063
27-07-2015, 16:44
Rätt intressant Youtube klipp om hur förutfattade åsikter om kön och personlighet folk kan ha utifrån val av kläder till ett spädbarn. https://youtu.be/fwiY2JQRz5U
qamarhello
13-10-2015, 09:32
CITAT (Jubbe063 @ 27-07-2015, 16:44)  Rätt intressant Youtube klipp om hur förutfattade åsikter om kön och personlighet folk kan ha utifrån val av kläder till ett spädbarn. https://youtu.be/fwiY2JQRz5UTja, tänkte jag. Tack för att dela _______________ Om oss homepage
Självklart kan man inte se vilket kön en baby har i den åldern! självklart inte vilket yrke heller! I vår kultur så klär man en baby i attribut så att man visar vilket kön babyn har! Inte alla men dom flesta gör så!
Jubbe063
13-10-2015, 18:30
CITAT (Carl @ 13-10-2015, 16:27)  I vår kultur så klär man en baby i attribut så att man visar vilket kön babyn har! Vet inte föräldrarna vilket kön barnet har om de måste ha vissa bestämda attribut på ungen? För kärringar av alla kön på stan behöver fan inte veta könet på ungen, räcker att de ser att det är ett barn. Och vänner och släkt till barnet vet nog redan könet utan att ha några särskilda attribut.
*Stintan*
13-10-2015, 20:11
CITAT (Jubbe063 @ 13-10-2015, 19:30)  Vet inte föräldrarna vilket kön barnet har om de måste ha vissa bestämda attribut på ungen? För kärringar av alla kön på stan behöver fan inte veta könet på ungen, räcker att de ser att det är ett barn.
Och vänner och släkt till barnet vet nog redan könet utan att ha några särskilda attribut. Inte hade då jag en tanke på att köpa "pojkläder" till mina döttrar när de var bebisar även om det inte var rosa ryschpysch. Folk på stan ser ju inget av en unge nerbäddad i en vagn så för den saken spelar det ju ingen roll vad den har på sig. Det är nog mest man själv som bryr sig och inte kan motstå alla söta barnkläder.
CITAT (Jubbe063 @ 13-10-2015, 19:30)  Vet inte föräldrarna vilket kön barnet har om de måste ha vissa bestämda attribut på ungen? För kärringar av alla kön på stan behöver fan inte veta könet på ungen, räcker att de ser att det är ett barn.
Och vänner och släkt till barnet vet nog redan könet utan att ha några särskilda attribut. Halaj! Kanske det var Monty python som sådde tanken om hen-könet? //T
Jubbe063
13-10-2015, 22:24
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2015, 21:11)  Inte hade då jag en tanke på att köpa "pojkläder" till mina döttrar när de var bebisar även om det inte var rosa ryschpysch. Folk på stan ser ju inget av en unge nerbäddad i en vagn så för den saken spelar det ju ingen roll vad den har på sig. Det är nog mest man själv som bryr sig och inte kan motstå alla söta barnkläder.  He he he, så kan det vara.
Jubbe063
13-10-2015, 22:29
CITAT (Tapio @ 13-10-2015, 23:05)  Halaj!
Kanske det var Monty python som sådde tanken om hen-könet?
//T Tja, vem vet om detta så eller inte. Men "hen" har enligt mig inget med den här frågan att göra. Verkar vara mer gammal tradition och "det har alltid varit blått på pojkar o rosa på flickor" det handlar om. Låsa in i fack och sakna förmåga att bryta gamla mönster.
*Stintan*
14-10-2015, 05:44
CITAT (Jubbe063 @ 13-10-2015, 23:29)  Tja, vem vet om detta så eller inte. Men "hen" har enligt mig inget med den här frågan att göra. Verkar vara mer gammal tradition och "det har alltid varit blått på pojkar o rosa på flickor" det handlar om. Låsa in i fack och sakna förmåga att bryta gamla mönster. Av vilken anledning skulle man bryta det mönstret menar du? Det vore ju skittrist om alla ungar vore likadant klädda.
*Stintan*
14-10-2015, 08:17
Det är väl inte så himla länge som barn har klätts i "färgglada" kläder så att det skulle bottna i nån sorts historik tror jag inte på, i alla fall inte till vardags i den här delen av världen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-10-2015, 09:41
Jag förstår inte vitsen med att klä barnen så att man inte skall se vilket kön, tycker bara det är löjligt.
Hubbe du skulle säkert kalla mig kärring för att jag frågade ett par här som fick barn i vintras, vad det blev. Pojke eller flicka. Är det farligt? Är man en sån enstöring att man tycker det är hemsk ja då får man nog flytta ut i ödemarken så att man inte träffar andra människor.
Jag älskade också alltid att köpa barnkläder och barnen har ju snart sin egen uppfattning om vad den gillar.
Vi har ett barnbarn och hon gillar allt som är mycket tjeigt däremot en annan flicka som bara ville ha neutrale kläder.
Åsa, mälardalen zon 2
14-10-2015, 10:09
Det där med könsneutralitet mot småbarn är inget nytt så var det ju på 70-talet. Inte sjutton klädde nån mig i rosa jag fick nöja mig med sånt som gult, brunt, orange, grönt, blått och så fick jag även leksaksbilar inte bara dockor. Fast jag föredrog nog leka med dockorna. Det funkade inte då och det funkar inte idag heller tror jag men jag är glad jag slapp gå klädd i de där rosa kläderna idag för rosa är ingen färg jag gillar.
Jubbe063
14-10-2015, 10:16
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2015, 06:44)  Av vilken anledning skulle man bryta det mönstret menar du? Det vore ju skittrist om alla ungar vore likadant klädda. Se filmen. Tycker det är trist att vuxna tillskriver barnen egenskaper utifrån kläderna. Det den vuxne uppfattar som tjej behandlas annorlunda än det som uppfattas som kille. Skrikande kille är tuff, arg eller buossig, skrikande tjej är ledsen och det är synd om och ses som mer bräcklig och sårbar. CITAT (Carl @ 13-10-2015, 16:27)  Självklart kan man inte se vilket kön en baby har i den åldern! självklart inte vilket yrke heller! I vår kultur så klär man en baby i attribut så att man visar vilket kön babyn har! Inte alla men dom flesta gör så! CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2015, 10:41)  Jag förstår inte vitsen med att klä barnen så att man inte skall se vilket kön, tycker bara det är löjligt.
Hubbe du skulle säkert kalla mig kärring för att jag frågade ett par här som fick barn i vintras, vad det blev. Pojke eller flicka. Är det farligt? Är man en sån enstöring att man tycker det är hemsk ja då får man nog flytta ut i ödemarken så att man inte träffar andra människor.
Jag älskade också alltid att köpa barnkläder och barnen har ju snart sin egen uppfattning om vad den gillar.
Vi har ett barnbarn och hon gillar allt som är mycket tjeigt däremot en annan flicka som bara ville ha neutrale kläder. Nej, det förstår inte jag heller varför man måste. Men om du ser filmen som är starten till denna tråd, så ser du att man använt samma barn i bägge bilderna, en med tjej kläder och en som kille. Det intressanta är inte hur vi klär barnen, utan de förutfattade föreställningarna vi som åskådare lägger på barnet. Se på filmen. När de ser bild med pojkläderna så ser de en tuff kille som kan bli brandman eller liknande. Där barnet har tjej kläder ser de söt prinsessa som ska jobba med mode etc. Det jag själv iakttagit på lekplatser är att barn som har killfärger behandlas annorlunda av omgivningen än barn i tjejfärger. "Kille" skriker och vuxna kommenterar "oj så arg han är" eller "vilken bestämd liten kille". "Tjej" gör samma sak och kommentarer blir " om så ledsen hon är" eller "stackars liten". Och det bara utifrån färgen på kläderna. ....... snacka om att göra skillnad på barn och barn....
*Stintan*
14-10-2015, 10:50
CITAT (Jubbe063 @ 14-10-2015, 11:16)  Se filmen. Tycker det är trist att vuxna tillskriver barnen egenskaper utifrån kläderna. Det den vuxne uppfattar som tjej behandlas annorlunda än det som uppfattas som kille. Skrikande kille är tuff, arg eller buossig, skrikande tjej är ledsen och det är synd om och ses som mer bräcklig och sårbar.
Nej, det förstår inte jag heller varför man måste. Men om du ser filmen som är starten till denna tråd, så ser du att man använt samma barn i bägge bilderna, en med tjej kläder och en som kille.
Det intressanta är inte hur vi klär barnen, utan de förutfattade föreställningarna vi som åskådare lägger på barnet. Se på filmen. När de ser bild med pojkläderna så ser de en tuff kille som kan bli brandman eller liknande. Där barnet har tjej kläder ser de söt prinsessa som ska jobba med mode etc.
Det jag själv iakttagit på lekplatser är att barn som har killfärger behandlas annorlunda av omgivningen än barn i tjejfärger. "Kille" skriker och vuxna kommenterar "oj så arg han är" eller "vilken bestämd liten kille". "Tjej" gör samma sak och kommentarer blir " om så ledsen hon är" eller "stackars liten". Och det bara utifrån färgen på kläderna. ....... snacka om att göra skillnad på barn och barn.... Jag såg filmen men där var det ju inte en normal situation utan mer som en koll med förutbestämda frågor. Vem sjutton tittar på en bebis och funderar på vad den kommer att pyssla med som vuxen. Jag har aldrig gjort samma iaktagelser som du att man skulle göra sån skillnad på barnen och definitivt har sånt inte med klädseln att göra. Varför skulle vi sträva efter att pojkar och flickor ska vara och behandlas precis lika? Dom är ju egna individer och bör behandlas därefter. Inte ens mina två tjejer är/har varit lika, till utseendet jo men absolut inte vad gäller intressen och smak. Sen är det nog så att hur lika man än eftersträvar att behandla och uppfostra sina barn så är det faktiskt skillnad på pojkar och flickor och det sitter inte i kläderna. Jag vidhåller det även om det är snudd på fult att tycka så idag. Har du egna barn Jubbe?
Jubbe063
15-10-2015, 01:03
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2015, 11:50)  Jag såg filmen men där var det ju inte en normal situation utan mer som en koll med förutbestämda frågor. Vem sjutton tittar på en bebis och funderar på vad den kommer att pyssla med som vuxen. Jag har aldrig gjort samma iaktagelser som du att man skulle göra sån skillnad på barnen och definitivt har sånt inte med klädseln att göra. Varför skulle vi sträva efter att pojkar och flickor ska vara och behandlas precis lika? Dom är ju egna individer och bör behandlas därefter. Inte ens mina två tjejer är/har varit lika, till utseendet jo men absolut inte vad gäller intressen och smak. Sen är det nog så att hur lika man än eftersträvar att behandla och uppfostra sina barn så är det faktiskt skillnad på pojkar och flickor och det sitter inte i kläderna. Jag vidhåller det även om det är snudd på fult att tycka så idag.
Har du egna barn Jubbe? Klart att det är skillnad på könen och individer. Men det har jag inte ens fört på tal. Men vi är överens på den punkten. Jaså, så du har inte stött på fenomenet att folk utgår från stereotypa föreställningar. Nåväl.
Jag tycker det skulle vara intressant att se samma sak gjord i Sverige och se resultatet, Amerikaner känns väldigt bra på att tillskriva egenskaper efter kön jämfört med oss, nu tror jag självklart svenskar gör samma sak men kanske inte i riktigt lika stor utsträckning, det skulle vara kul att jämföra helt enkelt.
Jag personligen ser det inte som ett stort problem och det är egentligen en ickefråga för mig, ungar brukar vilja välja sina egna kläder redan i tidig ålder vilket dom flesta föräldrar brukar låta dom göra och då kan det bli vad som helst.
Jag tycker mest det känns väldigt fantasilöst att välja kläder efter kön, dessutom så är det ju praktiskt att kunna låta syskon ärva kläder av varandra och då kan det ju va bra att inte låsa sig till något könsstereotypt i fall nästa unge råkar få motsatt kön.
15-10-2015, 18:35
CITAT (addo @ 15-10-2015, 12:11)  Jag tycker mest det känns väldigt fantasilöst att välja kläder efter kön, dessutom så är det ju praktiskt att kunna låta syskon ärva kläder av varandra och då kan det ju va bra att inte låsa sig till något könsstereotypt i fall nästa unge råkar få motsatt kön. Jag har 2 Flickor och en pojk. Poiken var sist. Skulle han då flickkläder haft på sig eller flickor inte skulle få några snygga flickkläder? Mina barn fick rätt så tidigt åka med när jag köpte deras kläder. Hos småbarn kan man inte se vad dom senare sysslar med eller hur dom blir. Det låter ju bara dumt. Även mina 3 är helt olika, likaså sambons 3 och även våra 12 barnbarn. Elisabeth
Möter man en baby med deras föräldrar! Då blir det ett rollspel! Som styrs av vad normen säger vad man bör säga! I de flesta fall så skulle nog föräldrarna tycka att man var lite underlig om man sa att deras dotter såg ut som att skulle bli röjdykare eller murare!
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-10-2015, 19:35)  Jag har 2 Flickor och en pojk. Poiken var sist. Skulle han då flickkläder haft på sig eller flickor inte skulle få några snygga flickkläder? Mina barn fick rätt så tidigt åka med när jag köpte deras kläder.
Hos småbarn kan man inte se vad dom senare sysslar med eller hur dom blir. Det låter ju bara dumt. Även mina 3 är helt olika, likaså sambons 3 och även våra 12 barnbarn.
Elisabeth Hade flickorna haft snygga bebiskläder som inte var specifikt designade för flickor så hade killen kunnat ärvt dom utan problem, det hade varit mer praktiskt och billigare än att behöva köpa nya kläder till killen. Folk får klä sina bebisar hur dom vill, det är inget jag bryr mig om och antagligen inte bebisen heller.
MagisterJon
18-10-2015, 02:51
Klart kläderna har betydelse. Jätteskillnad att komma i fin skjorta och kavaj, jämfört med att t.ex. komma i t-shirt med halvtrasiga jeans, eller att kuta runt i bar överkropp med skorna dränkta i hundskit..
skogstroll
18-10-2015, 09:31
själv roar jag mig med att sticka ovanligt fula mössor, alltid kul att se reaktioner... haha
18-10-2015, 10:07
CITAT (skogstroll @ 18-10-2015, 10:31)  själv roar jag mig med att sticka ovanligt fula mössor, alltid kul att se reaktioner... haha Får vi se en av dom?
CITAT (skogstroll @ 18-10-2015, 10:31)  själv roar jag mig med att sticka ovanligt fula mössor, alltid kul att se reaktioner... haha Åh vill gärna se mössorna du stickat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|