syrolis
Planterade i höstas i ett hörn flera olika plantor varav två verkar komma upp. Dessvärre är jag inte säker på om det är plantorna eller ogräs, naturligtvis har hunden avlägsnat mina fina textade skyltar unsure.gif

Planta 1 (???) ser ut så här:

Planta 2 (fänrikshjärta?) ser ut så här:

I ett annat hörn av trädgården odlas det rabarber men vad är detta för (o)gräs som jag missat?
Det ser ut som palmer nu i början och med tanke på "stammens" tjocklek så har jag missat dem i flera år... har inte orkat med trädgårdsarbetet under lång tid men nu när jag inventerade hittade jag dem...
kerstin z5-6
1

'[/URL]3

Tror du glömde ta bort http.. när du klistrade in smile.gifnr 2
Betty
1:an ser ut som en liten fröplanta av Blågull.
2:an ser ut som Astilbe.
Vad 3:an kan vara har jag inte en susning om.
smile.gif
Berith
2:an kan som du säger vara fänrikshjärta - eller löjtnantshjärta, dom är väl ganska lika i det stadiet? Mina ser ungefär ut så just nu.

3:an ska bli kul att få identifierad! rolleyes.gif
MimE
3:an ser ut som Pepparrot.

Men ta inte mitt ord för det innan någon annan kan bekräfta. wink.gif

Fast du kan ju försöka få fram en liten rot och provlukta/smaka.

/Mimmi
syrolis
Det skulle kunna vara blågull och fänrikshjärta.
Jag fick plantorna (mycket små) just som jag blev sjuk och var bara ute och stoppade ner dem i första tomma plats.

Men den tredje växten växer i rabarberlandet. I ena kanten. Tar man på "palmbladen" (de ser ut så just nu) så är doften aromatiskt kryddig.
Jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara för (o)gräs.

Rabarberlandet i sig är nog ca 20-30 år gammalt. Tyvärr har det börjat växa in kirskål i ena änden och nu bedriver jag uttröttningsteknik som jag är rädd att jag inte går segrande ur sad.gif
Så fort ett blad tittar upp så är jag där och nyper av det.
Be mig inte gräva bara för då får jag ont i nacke och rygg - tyvärr.

Jag kommer nog bli ett fall för pallkrageklubben så småningom om jag envisas att ha växter, blommor och annat "pynt" för mig som inte = gräsmatta (som maken sköter)
Gräver land gör han - INTE!
Sollan
Jag kan inte se någon bild... Kan du inte lägga in dem i ett album?
/sollan
MimE
CITAT (Sollan @ 19-04-2004, 18:00)
Jag kan inte se någon bild... Kan du inte lägga in dem i ett album?
/sollan

Om du är nyfiken (och kör Windows) så:
- "högerklicka" på X-et,
- välj Egenskaper,
- kopiera Adress(URL) (markera hela adressen, tryck på Ctrl+C (kopierar),
- klistra in (Ctrl+V) på adressraden i din Web-läsare och tryck på Enter

Voilà!

/Mimmi
syrolis
Nu har jag skapat ett album med oidentifierade växter eller växter jag är osäker på.
Tyvärr fick inte bilderna vara lika stora som orginalfotografierna är
kerstin z5-6
men mina länkar funkar ju eller ?
syrolis
Visst fungerar dina länkar Kerstin.
Men mitt album verkar inte fungera...hmm...
Berith
Du måste skriva in ditt användarnamn för albumet i din profilinformation! smile.gif
syrolis
Aha! tongue.gif
Fixat rolleyes.gif

Men jag förstår inte varför inte mina bilder syns i mitt första inlägg?
Det är inget fel på sökvägen och bilderna ligger på min egen server hemma och inte på typ passagen...
Berith
Fint! Fast nu är det 3:an som ev. är blågull. smile.gif
evelina
Hej på er!

Som jag ser så är 3:an Blågull. tongue.gif
syrolis
Ok då har jag skapat nytt album med mina växter i trädgården och då är det två växter kvar; det ev. fänrikshjärtat och (o)gräset i oidentifierade växter...
Bambis vän
Hej!
"Ogräset" ser ut precis som mina pepparrotsplantor. Som nån sa innan - ta upp en rot och lukta på den, så känner du om det är det eller inte. Pepparrotskött - mmmmmm!

Hälsningar Lena
syrolis
Pepparrot?
Jag har aldrig satt någon pepparrot... det måste vara en lika gammal planta som rabarberlandet.
Ska jag flytta den eller låta den vara? *förvirrad* trodde ju det var ogräs och väntade mig ett bra utrotningstips.

När skördar man pepparrot? Dessa stammar är väldigt grova som "blasten" sticker upp ur, är det rötterna under som skördas och används?

Tala om att man avslöjar sig som stadsbarn på landet...
Berith
Min pepparrot ser mer ut så här.... unsure.gif

MimE
Under "säsong" (sommar) ser Pepparrot ut som på Beriths bild men när den kommer upp på våren ser den ut som den i Rabarberlandet.

Jag skördade Pepparrot i förrgår. Det var inte meningen men jag rensade "kriskål" tongue.gif och då åkte några rötter med upp.
Jag rensade dem och frös in dem (lätta att riva då) men nu i veckan ska det bli Pepparrotskött. wub.gif

Syrolis,
Om du ska flytta den eller inte bestämmer du själv. Förmodligen trivs den med "kompisen" Rabarbern. biggrin.gif

Jag brukar försöka skörda rötter som är tumtjocka. Då är de inte träiga.
Känn dig för och försök föryngra lite dvs dra upp de större.
Jag misstänker att det är ganska svårt att totalt utrota Pepparrot så skörda det du vill ha.

Jag pratade med grannen igår (vi bor i hans föräldrahem). Han sa att Pepparroten hos oss ursprungligen är runt 60 år!

/Mimmi
syrolis
Mimmi,

Mina "stammar" är inte tumtjocka utan snarare 3-4 x tum i omkrets.
Dessutom verkar de ha växt i varandra. Ska ta upp en bit rot och lukta/smaka på, hoppas det är en pepparrot.

Så för att föryngra beståndet behöver jag bara ta upp ett par av rötterna?
Eller kan jag göra på annat sätt?
Kan jag fröföryngra (den borde väl gå i blom)?

Även mina plantor kan vara ganska gamla. Huset uppfördes 1935 och ett flygfoto från 50-60 talet visar att de gamla ägarna odlade marken flitigt.
MimE
Dra upp en tjock en. Förmodligen har den lite tunnare rötter längre ner. Lämna i så fall kvar en bit av den tunna roten för framtida behov.

Eftersom jag är "bortskämd" så använder jag numera bara det tunnare rötterna men i affären brukar de ju vara klart tjockare så kolla om de inte går att använda tjockisarna med.

Lycka till!

/Mimmi
Cirrus
Det som växer med rabarberna ser ut som min Pepparrot,men har du inte sett den förr? Roten ser så kraftig ut.
Cirrus
Cirrus
Hej igen.
Min faster har jobbat på pepparrotsodling. Hon har lärt mig att man tar upp allt, skördar det man vill ha, tar lillfinger tjocka bitar som man drar av alla " utstickare på och planterar tillbaka dessa.
Cirrus
syrolis
Nej jag har inte sett dem förut.
Kanske av flera anledningar.

* Mitt trädgårdsintresse har varit ganska litet och för att jag är ganska bekväm av mig huh.gif (läs lat)

* Så har jag varit för dålig de senaste två åren och inte klarat använda en spade utan att få värk i nacke och rygg (whiplash). Nu har jag ju äntligen börjat kunna jobba lite igen (deltid) och tänkte börja kika på trädgården som vuxit igen under tiden. Mycket kirskål bitvis har det växt så det blir till att marktäcka och/eller anlägga större gräsmatta - gräva är inte att tänka på om jag inte vill bli sämre sad.gif

* Sedan är mina rabarber STORA och HÖGA och jag har nog missat ev. pepparrotsplantor under alla säsonger eftersom det är maken som skött om den delen. (han kanske vridit av bladen under x antal år i tron att det varit ogräs han också...)

Anledningen av att jag såg Pepparroten är att jag var därborta och såg till mina tellmanskaprifolbitar som jag jordslog i somras när den klipptes ner från sin plats(en bekant målade om huset).

Nu har jag plötsligt fler tellmankaprifoler + den gamla som överlevde och jag måste hitta ny växtplats och försöker övertala maken om nödvändigheten att skaffa pergola eller rosenbåge... i andra änden av huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon