silos
Kan staten expropriera sommarstugor?
Det går såna rykten,men är det sant?
Att stugorna skulle ges som bostäder till asylanterna!?!
Carl

Jag tycker att all svenskar borde ta i mot en inneboende i sina hem! Då skulle problemet vara löst!
*Stintan*
Den regeringen skulle inte bli gammal som fattade ett sånt beslut.
Pauline/Sthlm
CITAT (silos @ 29-07-2015, 17:50) *
Kan staten expropriera sommarstugor?
Det går såna rykten,men är det sant?
Att stugorna skulle ges som bostäder till asylanterna!?!

1. Ja
2. Ja
3. Nej

Tillägg till 1.:
Så vitt jag vet kan expropriation ske av sommarstugor likaväl som av annan fast egendom men det gäller då nästan alltid ett markintresse, för att staten där ska kunna dra väg, ledningar eller annat infrastrukturellt och samhällsnyttigt.

Tillägg till 3.:
Bo-frågan för asylsökande lär inte lösas med den typen av tvång utan troligare med större mått av generositet och uppmuntran eller kanske såsom Carl föreslog ovan (jag är själv ännu inte så generös, tyvärr).
Det förekommer att Migrationsverket HYR campingar och vad vet jag, kanske sommarstugor, för att hysa människor som sökt sig hit och väntar bedömning.

Så...
...den typen av uppgifter kommer inte från en trovärdig källa.

(Förlåt, det var ju odling jag var intresserad av)
Huggorm
CITAT (Pauline/Sthlm @ 29-07-2015, 20:18) *
Det förekommer att Migrationsverket HYR campingar och vad vet jag, kanske sommarstugor, för att hysa människor som sökt sig hit och väntar bedömning.
Ja, om jag minns rätt var det någon kommun i Blekinge som nyligen gick ut i media och bad folk hyra ut sina sommarstugor till dom eftersom de fyllt upp alla andra bostäder med asylsäkare redan. Så någon expropriering är inte aktull i nuläget, men om befolkningstillväxten fortsätter i samma takt och vi inte bygger mer än en bråkdel av behovet så lär vi komma dit till slut. Folk måste ju bo någonstans och det är myndigheternas ansvar att ordna det. Till slut blir det desperata åtgärder.
silos
https://lagen.nu/1972:719

Men staten kan alltså göra detta om de vill!
Huggorm
CITAT (silos @ 29-07-2015, 21:29) *
Om det sker kommer det synas i väljarsiffrorna hos SD så staten kommer låta bli så länge de kan
malarmaster

nej,det kan de inte. Det finns flera förbehåll angående anledningar en expropiering kräver.

det skall vara ett vägbygge, ett servitut till någon annan byggnad (t.ex elledning/gata,vattenledning,avlopp m.m) eller att kommun,landsting behöver marken för allmänt ändamål t.ex bygge av någon byggnad eller väg till en planerad byggnad.
det kan också vara att en industri behöver mark för att expandera och då kan kommunen begära expropiering.
beslutet tas av regeringen.

Det är dock inte gratis,ägaren har rätt till marknadsvärde + 25% av marknadsvärdet,alltså blir den andre parten tvungen att betala ett överpris.

Vill staten köpa upp sommarstugor till flyktingar lär det bli billigare att köpa på öppna marknaden istället för att dra igång en lång process,ägaren kan nämligen överklaga och det kan ta flera år att få ett avgörande.
Var ifrån har detta rykte kommit som säger att ett sådant förfarande sker? Ulf
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 29-07-2015, 21:28) *
Ja, om jag minns rätt var det någon kommun i Blekinge som nyligen gick ut i media och bad folk hyra ut sina sommarstugor till dom eftersom de fyllt upp alla andra bostäder med asylsäkare redan. Så någon expropriering är inte aktull i nuläget, men om befolkningstillväxten fortsätter i samma takt och vi inte bygger mer än en bråkdel av behovet så lär vi komma dit till slut. Folk måste ju bo någonstans och det är myndigheternas ansvar att ordna det. Till slut blir det desperata åtgärder.

Nej, vi kommer inte till den punkten eftersom lagen ger enormt stort skydd av äganderätten, med några få undantag som rikets säkerhet eller åtgärder med betydande betydelse för samhällsnyttan eller för att skydda liv och hälsa.

I teorin ja, men i praktiken nej. Ingen regering kommer att godkänna ansökan på dessa grunder.krävs i stort sett att nyttan ska gynna hela samhället eller riket innan någon petar i äganderätten.

CITAT (malarmaster @ 29-07-2015, 21:52) *
nej,det kan de inte. Det finns flera förbehåll angående anledningar en expropiering kräver.

det skall vara ett vägbygge, ett servitut till någon annan byggnad (t.ex elledning/gata,vattenledning,avlopp m.m) eller att kommun,landsting behöver marken för allmänt ändamål t.ex bygge av någon byggnad eller väg till en planerad byggnad.
det kan också vara att en industri behöver mark för att expandera och då kan kommunen begära expropiering.
beslutet tas av regeringen.

Det är dock inte gratis,ägaren har rätt till marknadsvärde + 25% av marknadsvärdet,alltså blir den andre parten tvungen att betala ett överpris.

Vill staten köpa upp sommarstugor till flyktingar lär det bli billigare att köpa på öppna marknaden istället för att dra igång en lång process,ägaren kan nämligen överklaga och det kan ta flera år att få ett avgörande.
Var ifrån har detta rykte kommit som säger att ett sådant förfarande sker? Ulf

Bra förklarat där.
silos
Tiggare får ta sommarstugor utan att polisen gör nåt!
Jubbe063
CITAT (silos @ 30-07-2015, 15:53) *
Tiggare får ta sommarstugor utan att polisen gör nåt!

Jaså? Fakta på det eller bara löst tyckande?
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 30-07-2015, 21:12) *
Här får du en liten artikel: http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/04...ort-ut-tiggare/
silos
CITAT (Jubbe063 @ 30-07-2015, 21:12) *

Så du menar att du inte vet vad som händer i Sverige?
Är det många som är lika bli da i Sverige så det är inte att undra på att sådant tillåts att pågå!
Bengalow
Tag och lugna ner dig, Silos...I Sverige är det är förbjudet att slå folk, att skjuta ihjäl, att göra inbrott, och ändå görs det. Lagen är tydlig nog. Det är inte bara migranter som tar sig rättigheter. Industrifolk drar av sprit på sin "representation", folk röker hasch, ja listan kan göras oändlig. Bara för att man stiftar lagar, så upphör det inte. Vi har ändå "tur" att vi lever i ett land, där man "oftast" följer reglerna från makthavarens sida.
Gossen Ruda
Läs artikeln ordentligt, polisen kan bara agera inom lagens råmärken. Sen kan man undra varför någon låter ett hus stå obebott och utan tillsyn.
Bengalow
Ja du Gossen...någonstans att ta vägen när dom för blir gamla och sjuka och behöver vård. Då brukar folk komma tillbaka till "gamla Sweden". Fast då har dom inte läst de senaste om åldrings- och sjukvård här...
silos
CITAT (Bengalow @ 30-07-2015, 22:10) *
Tag och lugna ner dig, Silos...I Sverige är det är förbjudet att slå folk, att skjuta ihjäl, att göra inbrott, och ändå görs det. Lagen är tydlig nog. Det är inte bara migranter som tar sig rättigheter. Industrifolk drar av sprit på sin "representation", folk röker hasch, ja listan kan göras oändlig. Bara för att man stiftar lagar, så upphör det inte. Vi har ändå "tur" att vi lever i ett land, där man "oftast" följer reglerna från makthavarens sida.

Bengalow jag är lugn!

Lagarna tycks inte hjälpa numera:granater sprängs,bilar och förskolor bränns,Poliser och Ambulans personal kastas det stenar på,åldringsrån,massvåldtäckter mm...
Och Göran Persson som tydligen stal 700miljRder från pensionsfonder,politiker ljuger och mörka så att ingen skall få veta sånt!
Så vad hjälper det med lagar!?!

Människor är faktiskt rädda idag!
kolonista
[quote name='silos' date='30-07-2015, 22:41' post='1715698']
Bengalow jag är lugn!

Lagarna tycks inte hjälpa numera:granater sprängs,bilar och förskolor bränns,Poliser och Ambulans personal kastas det stenar på,åldringsrån,massvåldtäckter mm...
Och Göran Persson som tydligen stal 700miljRder från pensionsfonder,politiker ljuger och mörka så att ingen skall få veta sånt!
Så vad hjälper det med lagar!?!

Människor är faktiskt rädda idag!

Oj, nu börjar den här diskussionen att spåra ur. Frågan var ju om staten kan expropriera sommarstugor och ge dom som bostäder till asylsökande. Det har framgått av flera seriösa svar här att så är inte fallet. För övrigt så kan man knappast skylla asylsökande för att det finns allvarlig brottslighet i Sverige , inte heller politikers agerande i olika frågor. Men jag kan hålla med om att man kan bli rädd med tanke på all rapportering om våld och elände, och hur man ska komma till rätta med brottsligheten kan jag inte svara på.
silos
Ja det blev OT här!
Bengalow
Det blir gärna så, när du breder ut dig...Vad Göran Persson blev tvungen att göra, hör ihop med Carl Bildts tid som "statsminister" - han fullkomligt ödelade Sveriges ekonomi, så alla fick vara med att spara ihop till sunda statsfinanser t.o.m. pensionärerna. Dessutom - "stöld" är åtalbart. Har någon anklagat Göran Persson för stöld mer än du? Kan du formulera dig bättre, tack, eller bevisa "stölden"...vilket lagrum syftar du till? Eller kanske slutar det med förtal? Och du åker dit för det.
silos
CITAT (Bengalow @ 31-07-2015, 16:31) *
Det blir gärna så, när du breder ut dig...Vad Göran Persson blev tvungen att göra, hör ihop med Carl Bildts tid som "statsminister" - han fullkomligt ödelade Sveriges ekonomi, så alla fick vara med att spara ihop till sunda statsfinanser t.o.m. pensionärerna. Dessutom - "stöld" är åtalbart. Har någon anklagat Göran Persson för stöld mer än du? Kan du formulera dig bättre, tack, eller bevisa "stölden"...vilket lagrum syftar du till? Eller kanske slutar det med förtal? Och du åker dit för det.

Ha ha det är väl bra att någon vågar bre ut sig i denna sömniga forum!
Minns tyvärr inte var jag läste om detta och klart det var felaktigt av mig att skriva att Göran Persson skulle ha stulit pengarna eftersom det var tydligen ett gemensamt politiskt beslut som jag nu läste om alltså ta pengar ifrån pensionsfonderna!
Ta du och anmäl mig om du finner ett nöje i det!
Det skulle då se ut att en gammal sjuk kärring blev anklagad för felaktigt använda ord nu när hela Sverige
Håller på att krascha och PK eliten vägrar att se vad som pågår!

Jag menar inte att jag skulle ha rätt att skriva så utan att ha äkta fakta-källa för mina ord men fel kan vi alla göra men hur många kan erkänna sina fel?!?
Jag är medveten att du inte gillar mina skriverier men det du får allt acceptera att jag skriver här och kommer säkerligen göra många fel eftersom jag inte är en PK människa utan jag skriver från mitt hjärta och klart är att det kan bli fel många ggr!

Ha det bra du!
silos
Här står det skrivet om det hela:
https://parnassen.wordpress.com/2012/02/08/...a-och-blojorna/
silos
Bengalow min åsikt här är att om detta om exploatering av sommarstugor var sant så vore det totalt fel!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon