Full version: Dela på kaktusen?
kaktus88
Hej! Är ny på forumet och har huvudsakligen registrerat mig för mitt nya kaktus-intresse smile.gif
Jag har fått en riktigt stor high chapparall som är i dåligt skick, den är brun i topparna, jag skulle vilja separera på den och plantera om den i flera krukor. Går det? Kan jag skära av dom delar som är fina och plantera om dom eller hur bör jag göra? Den planterades om förra våren. Tacksam för svar!
Jubbe063
För det första är det ingen kaktus, utan en succulent släkting till just jämnan etc. Kaktusar tillhör en hel annan familj . Kaktusar har alltid vattnig sav medan törelväxter har vit och klibbig sav.

Men till din fråga, ja du kan ta de finaste delarna. Har dessa inga rötter eller om du bryter av "grenar" så låter du ser ytorna torka några dagar till någon vecka, sen planterar du dem och vattnar försiktigt försiktigt till du ser att de börjar växa sen återgår du till normal skötsel.
teo
Dessutom bör man vara lite försiktig med den vita saven - den är inget man vill få i öga eller slemhinnor - starkt irriterande.
kaktus88
Tack för svar, vad för slags jord bör jag använda? Och ska jag vattna igenom jorden efter omplanteringen eller ska jag ge några skvättar då och då? Hur stor bör krukan vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon