ansan
Som ovan önskas. Gärna ej så finflikigt. Sydvästligt läge men lite träd skapar vandrande skugga under vissa timmar av dagen.

Tack på förhand.
MB1965
EN rödbladig smällspirea diablo (little devil) ?

Krolliljan
Har jag flera stycken. Älskar dem. Jag klipper dem så att de håller sig på två meter och för att de ska behålla "buskigheten" och inte bli glesa nertill.

Blir stora snabbt
Lasse Trädgårdsnörd
Rödbladig perukbuske.
ansan
Tack för svar!

Perukbusken ser den inte galen ut när den blommar? Klarar den lite skuggigare läge?

Påverkas rödheten allmänt på rödbladiga växter om det är skuggigare?
Bassam
Hej

Rödbladiga växter behöver plats med bra sol för att rödblad kan inte fånga solen som gröna blad, så om de lägger
på plats som har inte tillräckligt sol, kommer röd färgen att ändra till grön färjen.

H.Bassam
ansan
CITAT (Bassam @ 02-08-2015, 13:33) *
Hej

Rödbladiga växter behöver plats med bra sol för att rödblad kan inte fånga solen som gröna blad, så om de lägger
på plats som har inte tillräckligt sol, kommer röd färgen att ändra till grön färjen.

H.Bassam

Det var det jag misstänkte. Finns det någon buske som iaf inte är så gröngrön. Allt runtomkring är grönt så mörkt/ rött skulle passa.
Linderödsåsen
Jag håller med Lasse, Rödbladig smällspira :-)

Våra 3 står i vandrande skugga men har minst 5 timmar sol om dagen och de frodas. Lite olika varianter:

"Red Baron" - Riktigt mörkröd, nästan svart/röd
"Diable D'or" - Vacker blandning mellan vinrött och lite grönt/orange
"Diabolo" - Den i mina ögon vackraste av de röda, starkt mörkröd, nästan lysande i solen.
"Amber Jubilee" Orange/gulgrön på vår och försommar, senare mer sharlakansröd/mellangrön

Alla växer så det knakar, bara de får vatten.
ansan
CITAT (Linderödsåsen @ 05-08-2015, 21:35) *
Jag håller med Lasse, Rödbladig smällspira :-)

Våra 3 står i vandrande skugga men har minst 5 timmar sol om dagen och de frodas. Lite olika varianter:

"Red Baron" - Riktigt mörkröd, nästan svart/röd
"Diable D'or" - Vacker blandning mellan vinrött och lite grönt/orange
"Diabolo" - Den i mina ögon vackraste av de röda, starkt mörkröd, nästan lysande i solen.
"Amber Jubilee" Orange/gulgrön på vår och försommar, senare mer sharlakansröd/mellangrön

Alla växer så det knakar, bara de får vatten.

ok tack för tips! Går de att hålla lägre om man vill?
Linderödsåsen
CITAT (ansan @ 11-08-2015, 12:04) *
ok tack för tips! Går de att hålla lägre om man vill?

Jag klipper mina under senare delen av vintern och de blir ca en meter under sommaren. De funkar oxo att klippa under JAS perioden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon