Göran Carlsson, Odla.nu
Halvera och kärna ur plommonen och packa dem i en glasburk med tätt skruvlock. Krossa tio-femton av kärnorna ( vik en dem i rent tyg och slå med hammare mot en kraftig skärbräda eller huggkubbe) och lägg skärvorna i glasburken. Häll på enkel konjak så det täcker och låt detta stå i rumsvärme en månad. Sila av (plommonen kan ätas med glass eller vispad grädde eller använd dem i en god mjuk kaka, särskilt uppskattad av nykterister). Häll likören i en ren flaska. Efter ett par månader häller du över likören i en vacker flaska och provsmakar. Var försiktig när du häller så att inte den värsta bottensatsen följer med. Blir bättre ju längre den står. Jag har en från -96, den smakar gudomligt, len och fruktig, inte så söt. Perfekt till en eftermiddagspaus i sensommarträdgården!
jonashogstrom
Ser redan fram emot resultatet. Jag fick inte göra plommonmarmelad pga platsbrist i kylen, men barskåpet hade visst lite plats kvar smile.gif Finns det fortfarande nått kvar av årgång -96?
KURT
CITAT (jonashogstrom @ 15-08-2008, 14:43) *
Ser redan fram emot resultatet. Jag fick inte göra plommonmarmelad pga platsbrist i kylen, men barskåpet hade visst lite plats kvar smile.gif Finns det fortfarande nått kvar av årgång -96?

Jag har förvarat plommonmarmelad i rumstemperatur i två år, fungerar utmärkt om man inte snålar med sockret och har rena varma burkar.
mojan
Låter mums! Men ska det inte vara något socker i?
Ingrid Zon3
Nu provar jag, men modifierar receptet. Konjaken som fanns hemma var för dyr... Det blir vaniljvodka i stället. Eller mörk rom, finns det också för mycket av.

Får återkomma om några månader med besked om smak, eller år. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon