Alexandra
Har precis slängt julgranen. Den var jättefin och fick gröna skott den senaste veckan. Synd egentligen, men granar kan väl inte få nya rötter eller?
Betty
Packade ner plastgranen i sin kartong för en vecka sen... sleep.gif
Annelie
Hej hopp!

Jo, idag har hela julen åkt ut och det är så skönt!! Lika roligt som det är att pynta och sätta in gran - lika skönt är det att plocka undan det igen biggrin.gif

Det känns så bra att vi går mot ljusare tider. Jag längtar...till våren...*suck*
Iris i V-botten
Hopp hopp allihopa!

Idag åkte äntligen allt julkrams ut här också. Puh !

Nu får vi se fram mot att ha fönstren fulla med plantor istället för stakar.

Tjoohoo!

rolleyes.gif biggrin.gif
Monique
rolleyes.gif Vår utegran blev strippad idag och den är lika fin med "bara" belysning, den senare får hänga med ett tag till.

För några år sedan fick granen stå kvar av ren lättja från min sida, dock utan belysning.
Den hade faktiskt små ämnen till rötter när jag ryckte upp den från sin plats. Så fina att jag ett ögonblick tänkta stoppa tillbaka den i sitt hål.
Så visst kan den slå rot, frågan är bara om den överlevt sommaren med de små trådarna.
Linnea
Vi trädgårdsmänniskor använder väl grangrenarna till att täcka någon växt som vi glömt av förut, eller? Det kallas återanvändning....
*Felix matte*
För första gången på 38 år får gran och övriga attiraljer stå kvar på sina platser även efter Tjugondag Knut Varför inte njuta av en extra "julvecka"?
Carina
Julgranen om övrigt julpynt (iofs väldigt sparsamt, men ändå) är kvar hos mig ett tag till.
Vi har en snickare hemma som håller på att inreda andra våning så hela huset är upp och ner. När han är klar ska huset storstädas och julsakerna bort.
Jennyn
Det känns sorgligt att ta bort granen som fortfarande är så fantastiskt fin och börjar få små ljusgröna skott. Denna jul var den första då vi hämtade gran ute vid vårt torp. Hela sommaren gick vi och valde. För er som bor på landet är väl detta självklart, men här i Stockholm blir man ju oftast tvungen att köpa en gran. Jag måste säga att kvaliteten på den egenhuggna var bra jämfört med de barrande köpeeländena.

Mina hyacinter och jultulpaner slog ut först till nyåret, så nu blommar de för fullt. Det luktar fortfarande gott, men på något sätt är juldofter är godare innan och under julen.

En tråkig sak är att man väl bör ta fort alla julljusstakar nu till tjugondag knut. Det känns för tidigt. Ännu är det fortfarande så mörkt!

Nu är det bara att bita ihop och drömma om våren med näsan i frökatalogerna.

Hälsar Jennyn
Ann-Christin Lindberg zon II
Jag gör likadant med bortplockandet av julpyntet som jag gjorde med framplockandet - tar lite grann då och då! Varje år blir det ändå alltid någon liten tomte eller ängel kvar i något hörn, som jag lätt fnissande får ta undan framåt våren! rolleyes.gif wub.gif
Mariann
Vår plastgran har också packats in i sin kartong och allt övrigt "pynt" plockades bort för en vecka sedan sleep.gif
Heidi zon 3 - enköping
Julgranen är borta sedan 1 vecka.
Det som jag har lite svårt att skiljas ifrån är adventssljusstakarna. Dom får nog stå kvar ett tag till. Tänkte kolla hur länge grannarna har kvar sina och kanske gå efter det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . Får ju som nyinflyttad ha lite pejl på omgivningen.

Må gott.
Heidi
Åsa
NEJ, inte redan,väl! Vår gran är så fin och fräsch, dricker ett helt stop om dan och har skjutit decimeterlånga ljusgröna mjuka skott. Så inte har jag hjärta att slänga ut den ännu, ska nog "jula" en vecka till tror jag, då är det ju strax februari. ...
Posse
CITAT
Den hade faktiskt små ämnen till rötter när jag ryckte upp den från sin plats.
CITAT
Vi trädgårdsmänniskor använder väl grangrenarna till att täcka någon växt som vi glömt av förut, eller? Det kallas återanvändning....

CITAT
NEJ, inte redan,väl! Vår gran är så fin och fräsch, dricker ett helt stop om dan och har skjutit decimeterlånga ljusgröna mjuka skott. Så inte har jag hjärta att slänga ut den ännu...

unsure.gif Jag är väl alldeles för blödig, jag skulle mycket gärna vilja ha en äkta, härligt doftande julgran inne - men skulle tycka att det skulle kännas så hemskt att sedan bara slänga ut detta träd, som skänkt mig så mycken glädje, till en säker död.

Man kunde väl plantera ut dem i skogen igen, efter julfirandet. Eller i någon slags kruka ute i trädgården ha en gran, som får gästspela inomhus som julgran...
wink.gif
Annika zon 4
Vi tog aldrig in någon. Har inte haft gran sedan -96. Och det har gått så bra så.
Helen i Skåne
Jaaaaadå! Den åkte ut nyårsdag! Nu väntar jag på våren som nästan har kommit till Skåne, känns det som, just idag... men man bedrar sig varje år! smile.gif
trientalis
I morgon åker julgranen ut . Roligt att ta fram julgrejorna, men ännu roligare att ta bort dem för snart kan man börja vänta på våren.
Utegranen får stå kvar en vecka eller 2 till, tills det blivit ljusare på kvällarna.

tongue.gif rolleyes.gif
Cilla
Jag har alla mina 5 julkrims kvar, de sitter på båtarna och glittrar än i vintermörkret. I sommar ska jag plantera en gran som ska bli julgran på vintern i framtiden.
milla
I år blev det ingen gran för mig. Svårt att julpynta på en byggarbetsplats unsure.gif Håller på att bygga hus och juldagen flyttade vi från husvagnen in i en hörna av huset smile.gif

Men när jag var liten hoppades jag att julgranen skulle slå rötter så att vi kunde plantera ut den i trädgården. Den höll en gång till slutet av februari och fick jätte långa skott.

Priset tog dock min pappa på att ha julgranen längst. Jag flyttade till honom när jag var 16 och då skulle han minsan ordna jul. Granen åkte ut i maj. Jag har ett foto nånstans när han fick klippa ner den med sekatör. Det fanns ju såklart inte kvar någon konteiner för julgranar längre rolleyes.gif
Några barr fanns inte heller kvar på den stackars granen.
Nån som slår det wink.gif
Cilla
Min mamma köper en liten julgran varje år till balkongen. Juldekorationer är fågelmat, och fåglarna blir så tama att de ibland flyger in. Granen står kvar till nästa år, för på våren låter hon växter klättra i och hänga i grenarna. Ingen utom hon och fåglarna kan se att det är en gran under.

Nästa vinter åker granen ut till förmån för en ny...
Inga från Närke
Hej alla

Jag har plockat bort julpyntet men det ligger kvar i rummet i väntan på nerplockning i kartong. Några stakar har jag kvar för de ska bytas mot vanliga lampor och gubben ska skruva loss från påslaget och skruva dit de andra. Vi använder nämligen samma sladdar till fönsterlampor som ljusstakarna.
När vi kom ut och skulle till jobbet hade någon hjälpt oss med julgransplundringen. Vi köpte en 9 meter lång ljusslinga och slog runt flaggstången men nu är den bortklippt och även flaggan är borta.
mad.gif INGET FÅR MAN HA IFRED. mad.gif
mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Berith
Inga, är du säker på att du bor i Närke? blink.gif
När jag läste tidningen i morse stod det just det du berättat om -
nån hade snott en ljusslinga som satt fast runt en flaggstång...
men det var här i Mstad! unsure.gif
Aila
Också här....var utan en gran i år,första gången i mitt liv. Nu vet jag att det går bra även i fortsättningen också.

Julen kom och gick som vanligt, ingen katastrof utan gran wacko.gif sad.gif biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (Berith @ 14-01-2003, 06:13)
När jag läste tidningen i morse stod det just det du berättat om -
nån hade snott en ljusslinga som satt fast runt en flaggstång...
men det var här i Mstad!  :unsure:

Jo Berith jag bor i Närke. Det stod inget i vår Nerikes-Allehanda fast jag skickade in en insändare med tummen ner men tackade för att vi slapp ta ner den tjugonda Knut.biggrin.gif
Det kanske är samma ska har party någonstans
Nej det är väl inte troligt.
Det är för dj..ligt ändå att man inget kan få ha ifred. Svenska avundsjukan eller vad tror ni? unsure.gif
Hannele
Pepparkakshuset - en fyr på en ö - som sonen bakat, står kvar ännu...

Hannele
Julstjärnorna slängde jag i år! Fast ibland har de fått hänga med till grönbete...
Alla lökar sparar jag i garaget och planterar ut i maj.
abborrmaster
CITAT (Hannele @ 17-01-2003, 23:38)
Pepparkakshuset - en fyr på en ö - som sonen bakat, står kvar ännu...

stiiiiiiligt!

/Simon
Almdalen
Julgran har man väl till jul, så senast efter trettondagen skall den ut. Vi eldar så mycket i kakelugnen att den aldrig hinner barra den bara torkar.
Julsakerna åker med av bara farten. Det ser så rent ut när alla tomtar är borta.

wub.gif
Ingegerd
Eva i Skåne
Usch, hemska tanke. Jag har inte varit i stugan sedan nyårshelgen och där står julgran och tomtar och utebelysningar kvar. Ja, om utebelysningarna är kvar vet man förstås inte förrän man kommer dit, men hittills har vi varit förskonade från stölder. Det blir inte roligt att komma dit och städa ut julen en gång till sad.gif
Gunvor Nilsson
Vår gran åkte ut dan efter nyårsdan. Det vill säja grenarna. Stammen står inplastad i klädkammaren och väntar på sommaren! Den skall bli ett stöd i sitt andra liv åt någon slingerväxt - kanske rosenböna - på kolonilotten.
Jag kommer ihåg det året vi firade julen på ön och inte åkte ut förrän i slutet av januari! Granskelettet stod där med glaskulorna hängande på slokande kvistar och barren låg som en tät matta nedanför. Det såg ju för trist ut. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon