Full version: Ledsen häck
plexmar
Hej!

Jag är ny här på forumet, samt ny i trädgårdsvärlden då vi precis flyttat in i hus.

Har en häck som ser lite ledsen ut, antagligen har man inte gjort mer än att trimma den i XX antal år. Vad kan jag göra för att få den vid liv igen? Det är inte ett alternativ att klippa ner den tyvärr. Se bild nedan på häcken. Som ni ser så är den lite gles på vissa ställen, så är det genomgående längst med hela häcken.

Häck

Sedan skulle jag gärna vilja ha en tydlig gräns mellan häcken och gräsmattan, likt denna bild: http://st.bygghemma.se/productimages/0x0/f...6-10-grenar.jpg

Förutom att dra bort ogräs, gräs och annat som växer under häckarna - vad ska jag göra? Är det täckbark som gäller?

Tack på förhand!

Åsa, mälardalen zon 2
Häcken tycker jag ser normal ut för spirea som jag tycker det ser ut som den ser ut så och passar mest bara till friväxande häck inte klippt som i den bilden du länkade in. Tyvärr är det nog bara total nekapning som häller ifall man vill få den riktigt tät nerifrån. Man kan testa med att kapa bort de grövsta grenarna långt nere vid maken på vårvintern för att se om man kan få lite mer skottbrytning längre ner.

Häcken på bilden har täckbark + för att få en sån där fin och jämna kant mellan gräsmatta och häck så brukar det vara så att man måste kantkära själv några gånger per säsong, för gräset växer ju ändå in mot täckbarken av sig självt så det håller sig inte sådär jämnt och rakt utan arbete.
Huggorm
Om det är spirea så växer de upp extremt snabbt igen efter att man klippt ner dom. Jag jämnade mitt enorma spireasnår med marken i våras och i dag står stammarna drygt en meter höga och skall till att blomma. Det är som en tät, ogenomtränglig djungel.
Bassam
Hej

Min kompisar bjuder bra två förslag, du kan själv välja, men jag kan säga att du kan vattna den bra på våren, o ge dom bra naturliga gödsel som kogödsel, komposten etc.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon