Jag vattnar den när den tycks behöva det. När jorden känns torr ett par cm ner och bladen blir lite hänga.. Lägger till lite växtnäring nu under sommaren. Den står i ett ljust fönster men inte i direkt solljus. Krukan tror jag är tillräckligt stor? Ca 22-24cm. Kan den lida av någon vitamin/mineralbrist?
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2015, 08:25
Sådär brukar vissa växter se ut ifall man har dem inomhus det är normalt. För att få finare bladverk måste man härma naturen den växer i naturligt = bra ljus, luft och rätt hög lufttemperatur. Ofta mår de bättre av att stå utomhus nu under sommaren i skuggigare läge. Det är svårt få upp inomhustemperaturen till de höga luftfuktighetsvärden denna växt skulle gilla + tapeterna kan ju lossna + man kan nog få mögel med.
Tack för ditt svar Åsa, frågan som kvarstår nu är.. Vad gör jag åt detta? Rent handlingskraftigt tänker jag?
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2015, 09:29
Ställa ut växten eller acceptera lite bruna blad är väl det man kan göra. Riktiga växter har sällan perfekta blad, det finns lite brunt här och där normalt sett, man kan ju plocka bort nått blad ibland när de blir alltför vissna.
Hej
Det kommer inom hur med torr luften o jord, så man kan undvika detta med dusch minst 2-3 gångar på veckan, eller ge de lite vatten uppifrån nästan varje dag, detta som hjälper mig på sista tiden.
Obs
( ge de lite vatten uppifrån nästan varje dag ), detta gör luft fukt bra för växter.
H.Bassam
Tusen tack för era svar, jag ska vattna/duscha den lite extra å sen helt enkelt finna den vacker även om den är lite "kantstött" Ville mest titta till den så att den inte mår dåligt.
Tänk på att duscha med kalkfritt vatten - annars blir det så småningom (kalk)fläckar på bladen. Regnvatten är kalkfritt - vattenledningsvatten innehåller (mer eller mindre) kalk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.