Tapio
Halaj!

Jo, jag betraktar humlor, bin m.fl. som landar på blommor och suger nektar.
De landar på blomman, drar ett sug och sticker sen vidare till nästa blomma.
Man tänker: jamen, sug ut hela blomman innan du drar vidare!

Ohyra som äter blad på en växt: ohyran tuggar lite på ett blad, och flyger/hoppar till nästa blad, tuggar lite och hoppar till nästa blad osv.

Men detta fenomen är inte begränsat till insekter.
Jag har sett en potatislåda i en jordkällare där en mus har hittat in. Den käkar lite på en potäta, går till nästa potäta, tuggar lite, går till nästa potäta osv. Hela lådan, varenda potäta lite småäten på!

Varför? Det verkar heldumt! Det kostar ju energi att hoppa från mat till mat!

I det första fallet kan man förklara det. För humlan samlar ju på sig pollen när den håller på och pollinerar på så sätt blommor. Den bidrar ju alltså själv till att ge den mer mat till nästa sommar. (inte för att den överlever, men ändå... den bidrar ju till släktens överlevnad)

I andra fallet: fattar inte. Ett blad är väl inte bättre än ett annat? Så varför käkar den inte färdigt ett blad innan den flyger till nästa?

Med musen är det riktigt dumt. Nog för att den inte behöver hoppa särskilt långt till nästa potatis. Men ändå: varför står den inte still och käkar färdigt där den står?

Jag förstår att evolutionen har gjort att det här är en bra grej. Men hur? Varför?

//T
Huggorm
Det kanske inte är effektivt att suga upp den sista nektaren från en blomma när det finns en full alldeles intill. Det kanske är besvärligt att få ut de sista resterna helt enkelt. Och kanske växten reagerar mot insekten som äter på löven genom att skicka dit illasmakande ämnen? Det vore en god anledning att gå vidare till ett annat löv. Jag har ingen aning, det är bara spekulationer. Sånt där kan jag också gå och grubbla över.
Rhonda - 51Aussie
Det kanske är något i deras medfödda instinkt att flytta på sig pga rovdjur, rovfåglar mm
Jag gissar.
kerstin z5-6
Om de inte gjorde ju så, så dog vi ut .. det är så pollinering blir möjlig? När det gäller flygande som bi och humla .. de andra är försiktiga för rovdjur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon