gudrungungor
Mitt Kometplommonträd är 8 år, jag har aldrig beskurit det, gillar de låga grenarna, men nu börjar det bli för utrymmeskrävande och skuggar för mycket. Vi har stöttat upp grenarna som har mycket plommon i år. Hur mycket kan jag beskära, kan jag ta in alla grenar? Grenarna är minst 3 m långa och trädet är 2,70 högt!
Huggorm
Man kan säkert ta in alla grenarna, men helst inte på samma gång. Sprid gärna ut det över fler år, för att inte beröva trädet för mycket av lövverket på en gång. Jag har sett olika siffror men man bör inte ta mer än 10-20% av kronan vid samma tillfälle.
Bassam
Hej

Träd ger mycket vattenskottar, om man gör jätte och hårda beskärning på en gång, på grund att träd blir med stor rötter men små krona.så man kan gör hårda beskärning under flera år. som min kompis Huggorm skrev (man bör inte ta mer än 10-20% av kronan vid samma tillfälle).

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon