Gräsmattan
01-08-2015, 18:54
Har topdressat och strösått vår gärsmatta samt sått på ny yta, undrar om man kan gödsla med Algomin på en gång?
Halaj!
Jag skulle nog avstå. Späda växter är känsliga för för mycket näring. De bränns lätt.
Man förkultiverar ju i näringsfattig såjord.
Du har sått sent för säsongen, och att ge näring kan göra illa värre. Gräs är ju perenn.
//T
Gräsmattan
01-08-2015, 21:15
CITAT (Tapio @ 01-08-2015, 21:45)

Halaj!
Jag skulle nog avstå. Späda växter är känsliga för för mycket näring. De bränns lätt.
Man förkultiverar ju i näringsfattig såjord.
Du har sått sent för säsongen, och att ge näring kan göra illa värre. Gräs är ju perenn.
//T
Antingen ska man så på våren eller tidig höst. Ogräset brukar inte vara lika dominant på hösten...
Halaj!
Du har rätt. Fast det där beror ju lite på när den givna växten själv brukar ”släppa” frö.
Jag tror inte det finns några grässorter som går i frö så här sent på året.
Iaf inte i såhär nordliga trakter.
Jag har aldrig tagit konkurrens med ogräs i beaktelse, utan bara tänkt på frost.
Jag har satt lök på hösten, och det har funkat, men det känns eehh, inte bra att göra det, även om jag vet att min luftlök gör så själv så att säga.
//T
Aqvakul
02-08-2015, 00:43
Vänta med att gödsla till våren, försommaren. Ge gärna flera små givar fram till slutet på juli. Har du köpt Algomin ska du naturligtvis använda det. Annars är det ett väldigt dyrt preparat som innehåller mycket kalk (tveksamt värde på de flesta jordar och förhållandevis mycket lite kväve ( som är det gräset verkligen behöver för god tillväxt). Jag rekommenderar NPK eller kycklinggödsel.
Gräsmattan
02-08-2015, 08:29
Ska man kortklippa gräset innan man lågger på algomin? Eller ska det vara lite längre?
Aqvakul
02-08-2015, 08:39
Nya gräsmattor ska inte klippas för kort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.