Full version: Skilda badtider
silos
Vad säger ni om detta?

http://www.svt.se/opinion/article3146674.svt
Huggorm
Islamisering kallas det, och är en process som får fortgå i princip obehindrat i Sverige eftersom lagstiftningarna mot diskriminering skrämmer folk till att inte protestera.
malarmaster
jäpp,plötsligt så blir religion åter viktigare än jämställdhet,lika värde,djurskyddslagar (halalslakt) m.m.
i hundra år har det i Sverige kämpats för kvinnans rättigheter och jämställdhet,sverige har lyckats driva tillbaka unkna religiösa åsikter och därmed fått ett mer jämställt samhälle.
Nu värnas det om invandrarnas religion,deras traditioner m.m.
Vi har visserligen religionsfrihet men religionen FÅR inte inkräkta på individens rättigheter.
Sverige liksom flera andra länder i europa går nu bakåt i utvecklingen,det skall vara andra regler för invandrare än svenskar.
Skilda badtider tillhör tidigt 1900-tal. skall vi tillbaks dit igen? Skilda skolklasser? Abortförbud?
listan kan säkert göras lång. Frågan är om det är svenskar som skall anpassas till invandringen eller tvärtom.
SD lever högt på andra partiers tystnad och vilsenhet,politiskt händer inget.
religion får aldrig ta överhand över lagar och individen,isåfall måste den bekämpas. ulf
*Stintan*
Vart är vi på väg? Fortsätter flatheten så är snart SD sveriges största parti.
Carl

Flathet! Ett beslut i fel riktning! Rakt i händerna på SD!
Mjärden
Det är en gåta att FI inte tar itu med den största ojämlikhetsfrågan i Sverige just nu, nämligen islamisternas förtryck av sina kvinnor utan ägnar sig åt "ofarliga" ojämlikhetsfrågor.

Fö tycker jag att borde tillsättas en utredning om innehållet i vår religionsfrihet, där det skulle lagstiftas att ingen får ärva en religion.
Huggorm
CITAT (Mjärden @ 02-08-2015, 17:38) *
Fö tycker jag att borde tillsättas en utredning om innehållet i vår religionsfrihet, där det skulle lagstiftas att ingen får ärva en religion.
Hur skulle det förbudet utformas, rent praktiskt?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vadå ära en religion????? Varje vuxen människa kan väl själv avgöra om jag vill tro eller inte. Inte heller skall staten lägger sig i det.
Gossen Ruda
Nu är det lite fel att kalla detta för återgång till medeltiden. Under medeltiden fanns det gemensamma badstugor för alla där man fritt umgicks och ibland badade. Först i slutet av medeltiden fick kyrkan så stor makt att de kunde stänga dessa ställen. Kanske bidrog spridandet av veneriska sjukdomar till detta. Man kunde göra mer än bada.
Mjärden
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-08-2015, 18:48) *
Vadå ära en religion????? Varje vuxen människa kan väl själv avgöra om jag vill tro eller inte. Inte heller skall staten lägger sig i det.

Ja, som fri svenska kan du göra det. Men barn till muslimska föräldrar ärver pappans religion och har inget fritt val. En musliska man kan gifta sig med en icke-muslimsk kvinna, men en muslimsk kvinna kan inte gifta sig med en icke-muslimsk man, vilket innebär att islam inte kan minska.
I Sverige skilde vi kyrka och stat åt som en markering att det är individens fria val att välja om man vill tro eller ej, den möjligheten har inte barn till muslimska föräldrar. Det var det jag menade att det bör tillsättas en utredning för att stärka barnen ställning i religionssammanhang. Hur det exakt skall utformas blir politikernas uppgift, det är det vi tillsatt dem till att göra.
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 04-08-2015, 19:24) *
Ja, som fri svenska kan du göra det. Men barn till muslimska föräldrar ärver pappans religion och har inget fritt val. En musliska man kan gifta sig med en icke-muslimsk kvinna, men en muslimsk kvinna kan inte gifta sig med en icke-muslimsk man, vilket innebär att islam inte kan minska.
I Sverige skilde vi kyrka och stat åt som en markering att det är individens fria val att välja om man vill tro eller ej, den möjligheten har inte barn till muslimska föräldrar. Det var det jag menade att det bör tillsättas en utredning för att stärka barnen ställning i religionssammanhang. Hur det exakt skall utformas blir politikernas uppgift, det är det vi tillsatt dem till att göra.

Nåja, gör inte det en fråga om muslimer och islam. Är en fråga som rör all religion. Finns många barn som tvingas in i olika kristna inriktningar med. Och sett till andelen barn i Sverige så är det mest barn som tvingas in i kristendom.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 04-08-2015, 20:34) *
Nåja, gör inte det en fråga om muslimer och islam. Är en fråga som rör all religion. Finns många barn som tvingas in i olika kristna inriktningar med. Och sett till andelen barn i Sverige så är det mest barn som tvingas in i kristendom.

Alla kristna som jag känner och har barn har sina barn med till kyrkan!
Mjärden
Men det innebär inte per automatik att de måste gå med i kyrkan. Jag fick följa med på kristna möten, när jag var barn, men mina föräldrar var noga med att påpeka att vi barn absolut inte skulle ansluta oss till kyrkan, om vi inte var övertygade i vår tro.
Men samtidigt tror jag att jag fått med mig lite kristen moral i bagaget som att vara ärlig och göra rätt för sig även om jag inte blivit bekännande kristen

Jag tror inte att det är så vanligt att barn blir intvingade i religiösa samfund åtminstone inte vad gäller frikyrkliga församlingar, som bygger på att man själv skall komma till en kristen övertygelse.

Fö tycker jag att alla religiösa skolor skall stängas vare sig det gäller kristna som islamska - det finns alla möjligheter idag att marknadsföra sin religion på annat sätt
Gossen Ruda
Kan inte låta bli att nämna en arbetskamrat jag hade tidigare. Hon och hennas man var övertygade Jehovas vittnen. Lyckligtvis inte av missionärstypen så hon fungerade på jobbet. De firade inte jul för det är en hednisk högtid. Det tyckte dock inte sonen som inte var ett vittne, så han hade en liten julgran inne på sitt rum. Ibland funkar det.
Bengalow
CITAT (Mjärden @ 05-08-2015, 18:56) *
Fö tycker jag att alla religiösa skolor skall stängas vare sig det gäller kristna som islamska - det finns alla möjligheter idag att marknadsföra sin religion på annat sätt

Mitt i prick, Mjärden!!! Religion och undervisning, tja, det gick an på medeltiden, då det endast var munkar och nunnor som kunde skriva. Deras metoder långt in i modern tid, med hugg och slag, OCH MOBBING, har avvisats för länge sedan. Vad har religionen med undervisning att göra, utom att "skola in" elever i sin egen tro?
Jubbe063
CITAT (Mjärden @ 05-08-2015, 18:56) *

Därav turligt nog att Sverige knappast har den skolformen (för jag antar du syftar på sådana som undervisar trosläran på religiöst vis). För oavsett huvudman är det den svenska läroplanen som gäller för att kunna få tillstånd att bedriva undervisning.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 05-08-2015, 23:59) *
Därav turligt nog att Sverige knappast har den skolformen (för jag antar du syftar på sådana som undervisar trosläran på religiöst vis). För oavsett huvudman är det den svenska läroplanen som gäller för att kunna få tillstånd att bedriva undervisning.

Stämmer det du säger är det ju ingen vits med religiösa skolor. Så enkelt är det nog inte.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2015, 00:23) *
Stämmer det du säger är det ju ingen vits med religiösa skolor. Så enkelt är det nog inte.

Jo. Det stämmer. Religiös utbildning får vara tillval, dvs frivilligt ämne utöver ordinarie skolverksamhet
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 06-08-2015, 11:18) *
Jo. Det stämmer. Religiös utbildning får vara tillval, dvs frivilligt ämne utöver ordinarie skolverksamhet

Och hur många skulle inte välja till det då om föräldrarna nu valt att sätta ungen i en sån skola.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2015, 11:53) *
Och hur många skulle inte välja till det då om föräldrarna nu valt att sätta ungen i en sån skola.

Det är en annan fråga. Men vad och hur respektive familj väljer att göra är väl deras ensak, inget jag lägger mig i så länge barnen får den undervisning de har laglig rätt till samt att övriga lagar och regler följs. I övrigt ska inte samhället eller jag som privatperson lägga näsan i blöt om hur andra familjer väljer att göra.
silos
Min åsikt om detta ämne är att jag personligt skulle inte har nått emot skilda badtider för kvinnor och män och kan till och med tänka mig att ha en heltäckande baddräkt på mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon