Hej!
Flyttade in ett hus där det står ett päronträd. Tippar på att den är ca 3-5 år. Först kom fina blad och skott sedan tog utvecklingen slut. se bild.[attachment=83439:2015_08_02.jpg]
Vi har lerig jord. Äppleträd och plommon frodas.
Vad är fel? Hur åtgärda?
Tack på förhand!
jo i ö-bro
03-09-2015, 09:01
Vet du vad det är för sort (vad jag tänker på är om det är en sort som är härdig nog för platsen, de flesta päronsorter är inte särskilt härdiga utan avsedda för odling som spaljerat vid plank eller dylikt).
Hur ser hålet ut där den är planterad? Är planteringsgropen djup men snäv? Man kanske ska testa att bredda gropen ca 35 cm djup och förbättra jorden med lite grus och bra matjord (en väldränerad varm jord med ph runt 6.5 - 7 (planteringsjord man köper i säckar ligger ofta lägre). Och även kolla att den inte står djupare än den växt då den köptes och framför allt att inte ympen hamnat under jord. Beskärning kan på äpplen och päron stimulera tillväxten.
Päron kan förutom skorv drabbas av insekter som äter på blad eller unga skott. Har dock inte päron själv så jag kan inte se från bilden om det verar vara något som kalasar på färsk blad- eller skottillväxt. Men jag skulle nog satsat på jordförbättring runt om och börja vattna strax på utkanten av nuvarande rotklump för att locka rötterna att breda ut sig. Det kanske räcker att skala av grästorven, lägga på näringsrik matjord och köra ned en grep och liksom luckra ned den (men är det kompakt lerjord är den antagligen fortfarande inte väldränerad). Så uppgrävniing och jordförbättring kanske är det bästa. Hugg ned spaden ca 30 cm från stammen runt om tidigt på försommaren i så fall, vattna runt trädet så ev avhuggna rötter börjar bilda nya sugrötter under sommaren och vicka upp trädet försiktigt på presenning någon dag på hösten eller nästkommande försommar och förbättra jorden.