Full version: äntligen
andreas i uppsala
Äntligen har man nåt drömgränsen, som nu inte längre är någon drömgräns. I dag visade tempen äntligen över +20. Nu är det vår på riktigt.20,6 som max hittills. Har inte haft under +18,5 sedan i fredags(4 dagar) Det har legat på +18,8 +19,0 +18,5 och +20,6 biggrin.gif Äntligen är våren här.

Skulle det inte varit kallt och blåsigt i hela landet idag? wink.gif
Smekajsa
Visst är det hääärligt.
Man går på jobbet och bara längtar ut å hem till växthuset .....
..och för att påta ibland alla småttingar
Önskar bara att dagarna var dubbelt så låånga
å nätterna mycket varmare.
MimE
Jag var ute och handlade idag iklädd "piratbyxor", långärmad t-shirt och sandaler (det var VARMT).

Så mötte jag en kvinna iklädd tjock vinterjacka och vinterkängor. Hon stirrade på mig och jag på henne. Och vi klassificerade varandra som heltokiga. laugh.gif

Fast jag vet ju att jag var korrekt klädd... tongue.gif

/Mimmi
Sylvia
CITAT (MimE @ 19-04-2004, 17:44)
Jag var ute och handlade idag iklädd "piratbyxor", långärmad t-shirt och sandaler (det var VARMT).
Så mötte jag en kvinna iklädd tjock vinterjacka och vinterkängor. Hon stirrade på mig och jag på henne. Och vi klassificerade varandra som heltokiga.  laugh.gif
Fast jag vet ju att jag var korrekt klädd...  tongue.gif
/Mimmi

Ja, det finns de som klär sig efter kalendern och de som klär sig efter vädret. Ni hörde till varsitt kategori, tydligen! tongue.gif
Jag tog också fram sandalerna idag och hade bara en ärmlös topp och tumma sommarbyxor på mig under dagens varma timmar. Nu är det däremot molnigt här... sad.gif unsure.gif
lavendel
Skiiiiit också!!!!
Är det sandaldags redan? wacko.gif
Jag som såg fram emot en period när jag kunde använda mina högklackade moccastövlar..suck ,suck!!!
Lavendel
andreas i uppsala
såg just på smhi att vi just nu har 3 olika årstider i sverige, vinter,vår och sommar.I norrland är det vinter, i östra småland,stockholmsregionen och isödra norrland är vår och i sydvästra götaland och halva svealand är det sommar just nu, i april biggrin.gif
andreas i uppsala
vårat land är verkligen avlångt. Finns det fortfarande snö i norrland tro?
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 19-04-2004, 18:29)
vårat land är verkligen avlångt. Finns det fortfarande snö i norrland tro?

Japp, det finns det! biggrin.gif
Tog detta kort i min trädgård alldeles nyss.

MimE
Jag är visserligen en snö-älskare men just nu tycker jag lite synd om dig, Betty. sleep.gif

/Mimmi
Betty
Tack Mimmi, det värmde! wub.gif
Räknar med att den sista snön är borta inom ett par tre veckor... smile.gif
Exotic
1 av mina kunder idag , hon badade i helgen ca 8 grader wacko.gif rolleyes.gif
Galenpanna tongue.gif men det skall badas för 1 Maj. rolleyes.gif smile.gif Badkruka som man är biggrin.gif
Ella
Och jag som tycker att mina påskliljor är sena, i den förra trädgården kom de alltid vecovis innan påsk!!!

Tänk vad mycket lite skugga kan göra sad.gif blink.gif unsure.gif wink.gif rolleyes.gif
yla
sandalerna har varit på i flera dagar nu
men det lär väl bli kallt igen ett tag det brukar de ju kunna bli
men sommardäcken e på
o kajorna tappar pinnar på mitt fönsterbleck hela tiden
dom bygger bon i taket ovanför
katti
Nu är det nära tongue.gif
Piteå ligger precis på gränsen till vår.... tjohoo biggrin.gif
andreas i uppsala
själv så har man just nu sommar tongue.gif
*Felix matte*
och vi har VÅR biggrin.gif
termometern ovan nollstrecket dygnet runt
snön smälter med raketfart laugh.gif
Smekajsa
Hmm.. sommar i Uppsala??
Bor strax utanför Örebro och inte har vi någon sommar inte
Idag har det varit lite si och så, mest regn och rusk
kolla just in vädret på tv4:s hemsida och där ser det ut att bli
SNÖ till helgen i svealand
ujjiijjuj.............
det är ruttet eller va?????????
fiffigafrun
Betty, du bor ju i Luleå men var någonstans? Hemma på vår tomt (i S Sunderbyn) är det ännu mera snö än hos dig. Det enda stället på tomten jag kan se gräsmattan är en plätt på några meter på gaveln där vi aldrig passerar ens, typiskt.

/Karin
estet
Håller med fiffiga frun...Betty, du måste bo på ett gynnsamt läge! laugh.gif
Vi har också mer snö kvar men vi har mkt skog omkring tomten som skuggar. Nu vill vi bara bli iväg med snön.
andreas i uppsala
smekajan, här är en link som kan vara till nytta för dig.
Snö, nu är skrattretande, men vi ska endast få 1-2 plus på lördag.Har aldrig varit med om något liknande i april, regna ska det också göra. sad.gif Ena dagen +20,6 och den andra 1-2 plus och regn:( men smhi har alltid fel, så jag tar det hela med ro.I månags skulle det ha blivit runt 10, fick 20,6 hehe

örebro, ligger väl i bergslagen, d.v.s i norrland enligt mitt sett att se på det. Var där på läger i mitten av oktober och då blev det frost på natten wacko.gif i mitten av oktober blink.gif
andreas i uppsala
smhi här har du smekaja biggrin.gif
Betty
CITAT (fiffigafrun @ 20-04-2004, 22:27)
Betty, du bor ju i Luleå men var någonstans?

Vid Svartöviken, som har öppet vatten året om!
CITAT
estet Skickat den 20-04-2004, 22:33
--------------------------------------------------------------------------------
Håller med fiffiga frun...Betty, du måste bo på ett gynnsamt läge!  

Gynnsamt läge var ordet! smile.gif
Synnöve
I Umeå var det varmt och soligt idag och en del gick omkring i t-shirt men jag hade dunjackan på mig, vilket var alldeles för varmt. 8 mil inåt landet, från Umeå räknat, där jag bor har vi en hel del snö kvar ännu, fast det smälter fort nu. För mig är detta vår och det var just snösmältningen som jag saknade när jag bodde i Småland en gång i tiden. Där var det ju en halvdålig vinter som övergick i vad jag kallar sommar med vitsippor och utslagna löv. Här uppe får man mer tid att vänja sig och invänta den riktiga sommaren med ljus dygnet runt. Så jag tycker inte att någon behöver tycka synd om oss här i Norrland, vi har tålamod och vet att den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. Så det så!
Soliga, vårliga, norrländska hälsningar till er! biggrin.gif
belle
för vissa är det fortfarande jul har jag sett...På två olika ställen har jag sett adventsljusstakarna kvar i fönstren, den ena var till och med tänd mitt på dagen när solen sken wacko.gif Hemma hos mig är det iallafall VÅR!!!!!
Copycat
Belle ! Vänta bara till helgen, då kommer snön. sad.gif Brrrr tongue.gif
belle
Ja, regnet är här nu men det är inte kallt, det blir väl det också snart.. fy vad tråkigt. Fast det är väl bra för växtligheten med lite nederbörd (försöker tänka positivt).
andreas i uppsala
här ska det regna 4 dagar till på raken, men ingen snö och inga 1-2 plus utan 7-15 och en hel del sol mitt i allt regn. Det är skönt blev lite orolig ett tag.

Är glad för regnet, det är så torrt ute.
Blomstersmurfen
Andreas, rapportera nattempraturen också!

Ha! Jag har en blommande ros i min rabatt! Och jag har också sommar enligt kartan, fast du inte tror det! biggrin.gif
Helen i Skåne
Fy för bövelen att ha SNÖ nu! blink.gif
I Helsingborg är det vår/sommar och parken blommar överdådigt! För att inte tala om dofterna... wub.gif
andreas i uppsala
blomstesmurfen, då bor du väster om stockholm eller hur.

Minus nattetid har vi inte haft på flera veckor.Min termometer har inte uppsnappat några. Jag håller koll och skriver upp, och på aprilsidan är inga minus uppskrivna smile.gif Det har hållit sig på 0,6-11 som minst nattetid här smile.gif

Jag har blommande kamelia sleep.gif i min, och i juni-juli börjar palmen blomma med gula klasar. Ska bli intressant att se om det är en "hane" eller en "hona". Man hoppas ju på en hona wub.gif så att man kan skörda lite tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Här i Bohuslän har vi också skön sommarvärme nu. I måndags sådde jag allt mitt ängsfrö (utom en liten yta som var sådd tidigare). Vad härligt att sedan koppla av efter jobbet och njuta av rödhakesång och en avlägsen kattugglas rop i skymningen! Igår kom precis lagom med regn för att få sådden ordentligt vattnad. Det är åtminstone ett par veckor sedan det regnade innan, och det tycks verkligen ha satt fart på naturen nu. Björkarna och fruktträden slår ut, ja de flesta buskar och träd börjar få gröna blad. Idag är det halvklart och sommarvarmt igen. Jag vill ut i naturen, inte bara sitta här inne på kontoret!

Olle
katti
Så här ser det ut i Piteå.... snart vår!!! smile.gif

http://www.odla.nu/album/data/katti/1269_p10345.jpg
alex
Jo, jag har idag 18 grader idag men hade för några dagar sedan 21(!) grader varmt. Jag har några kompisar som redan har varit i och badat, nackdelen var den att de kom för sent till lektion och blev uppskrivna tongue.gif .
andreas i uppsala
nu öser det verkligen ner sad.gif och jag har träning snart sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon