Gaudia
Som rubriken ovan lyder så behöver jag tips och råd hur jag skall gå tillväga.

Jag har en ganska stor rabatt som växer intill huset. Har påbörjat att rensa bort blommor/ogräs som är/var närmast huset, då planen var att lägga singel där. (eftersom att man "inte skall" ha en rabatt nära husgrunder osv.) Men denna bit är inte helt klar men har tappat motivationen för att fortsätta. Då jag inte riktigt vet hur min rabatt skall se ut och hur jag ska gå tillväga. Dvs det är ganska mycket växter som växer tätt intill varandra, det är både "ogräsblommor", någon "tuja-liknande buske", ett litet magnolia träd mm. Tanken var att rensa ur allting men det kanske är lättare att gräva upp allting och därefter rensa och välja ut dem man vill ha kvar. Går det att göra så? Och vad skall jag tänka på då? Hur djupt måste man gräva? När man har grävt upp allting (om man kan) funderade jag på att lägga markduk/fiberduk och sedan ovanpå denna duk lägga prydnadsstenar. Hur går jag tillväga då? Ska man fylla på med ny jord innan man lägger duken? Och i såna fall, vad för slags jord? Lägger man stenarna direkt på duken? Har även en mindre rabatt som jag gjorde klart precis innan sommaren kom. Där använde jag inte markduk/fiberduk och har ångrat mig. Kan jag gräva upp perennerna i rabatten och sedan lägga ut en duk och även här stenar ovanpå? Vad skall jag tänka på om jag gräver upp perenner? Ska dem ligga i vatten under tiden?

Jag är ganska färsk på att äga en trädgård (då jag köpte hus förra året) och skulle vilja göra om mycket i trädgården. Men man kan inte göra allt under första säsongen. Så det kommer vara mitt lilla projekt ett tag framöver.

Kanske kommer med en "dum" fråga, men vad är skillnaden mellan markduk och fiberduk? Har en vit fiberduk hemma och en grön (den vet jag inte om den är mark- eller fiberduk) Hjälp?!
Krolliljan
Den vita duken är fiberduken.
Perenner du gräver upp kan du nödplantera i en hög jord så länge. T ex jorden du gräver upp.
I landet vid väggen kan du lägga i jorden igen och sen markduk. Markduken håller undan ogräs och ser till att stenarna inte blandar sig med jorden.

Man kan göra hål I markduken och sticka ner t ex lavendel och timjan ( om det är soligt läge) eller ngt annat man vill ha.
Gaudia
CITAT (Krolliljan @ 03-08-2015, 19:04) *
Den vita duken är fiberduken.
Perenner du gräver upp kan du nödplantera i en hög jord så länge. T ex jorden du gräver upp.
I landet vid väggen kan du lägga i jorden igen och sen markduk. Markduken håller undan ogräs och ser till att stenarna inte blandar sig med jorden.

Man kan göra hål I markduken och sticka ner t ex lavendel och timjan ( om det är soligt läge) eller ngt annat man vill ha.

Vad för slags jord är bra att använda? Vanlig plantjord? Men kan man spara "gamla" perenner och plantera om dem? Lägger jag bara stenarna direkt på markduken? Ska jag även lägga ut snigelfritt-medel innan jag lägger markduken? Vad har man fiberduken till? Stenläggning?
Krolliljan
Under duken som du ska ha stenar på kan du använda den gamla jorden. Om det inte är rotogräs i den kan du använda den och blanda den med planteringsjord för nytt land.
Fiberduken har du t ex över grönsaker du sår på våren.
Jag har sten runt huset som jag lagt på markduk så mycket så att det täcker ordentligt.
Vad är det för perenner du ska spara?
Gaudia
CITAT (Krolliljan @ 03-08-2015, 22:19) *
Under duken som du ska ha stenar på kan du använda den gamla jorden. Om det inte är rotogräs i den kan du använda den och blanda den med planteringsjord för nytt land.
Fiberduken har du t ex över grönsaker du sår på våren.
Jag har sten runt huset som jag lagt på markduk så mycket så att det täcker ordentligt.
Vad är det för perenner du ska spara?

Nja tror inte det. Är så igenvuxet av olika slags perenner som jag inte har nån aning om vad det är för några. Vissa vet jag är sk "ogräsblommor", såna som växer mycket av och sprider sig. (dem har gula blad och luktar illa) Sen en hel del grässtrån mm. Alltså allt växer i ett, som en stor klunga. Jag vill ha rent och snyggt så därför tror jag att det skulle se bättre ut att gräva upp allting och spara dem man vill spara och sen plantera något nytt och på med markduk med stenar ovanpå. Skulle se bra mycket fräschare ut. Vilka perenner är bra och lättskötta? Klematis, kan man plantera ny nu? Har en som är jättestor men den ser inte ut att må så bra.(snigelproblem till tusen) Fast om jag fräschar upp rabatten så kanske den skulle må mycket bättre.
Bassam
Hej

( Vilka perenner är bra och lättskötta?), du ska åka till närmaste plant skola med karta på din rabatt, deras trädgårdsmästare kan hjälpa dig, han vet vilka perenner passar din området om han vet på vilket sidan ska perenner planteras och vilket jord du har o vilket zon, han kan göra förslag till dig. sen du kan åka hem, och försöka läsa lite informationen av alla, sen du kan bestämma vilka lökar perenner.

H.Bassam
Krolliljan
Själv ska jag satsa mer på astilbe, Här rör inte sniglarna dem. Dagliljor är lättskötta tycker jag och lavendel, som sniglarna också ratar. Sen är jag riktigt förtjust i stjärnflockor men allt beror på hur soligt det är i landet ( och torrt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon