Magnea
Jag har tänkt så pionfrö med kylskåpsmetoden för att spara en växtsäsong. På många ställen står det att man skall så i rumstemp så snart man plockat frö, men enligt mina beräkningar borde de första bladen komma i feb-mars då, och jag har inte så mycket plats under lampa.

Är det någon nackdel att vänta med sått till nyår? Och bör jag då förvara fröerna torrt eller i typ vitmossa i kylen under tiden?
Sofia H
Jag är ingen expert, men enligt vad jag läst mig till, har pionfrö kort bäst före-datum och bör sås rätt fort. Har du gott om frön kanske du kan så i två omgångar för att vara på den säkra sidan?
Magnea
Jo det är klart att det är bäst att så direkt, men det kan man ju göra och sätta sådden i kylen några månader. Typ som i naturen bara det att "sommaren" startar lite tidigare med rumstemp innan den viktiga kylperioden (för att få första bladet). Det borde väl inte vara något problem tänker jag?
Bassam
Hej

Man kan plantera bäst i hösten, man kan också planterar dem på våren.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon