Stefulainen
Tar squashen skada av om man plockar bort blad? Mina squashplantor i växthuset har så mycker och stora blad att jag spekulerat att de eventuellt skulle må bättre av att man gallrade bort en del blad. Månne man kan göra så utan att de tar illa vid sig?
Aqvakul
Jag brukar gallra bort en del, typ knappt hälften och de äldre bladen först, för att mer ljus ska komma till.
Mjärden
Jag brukar ta bort de gula, men inte de gröna. Sen är jag lite tveksam till om man skall ta bort allt som växer upp runtom. Visserligen tar de näring o vatten, men å andra sidan kan squashen få något att ligga på så att de inte blir jordiga.

Jag har byggt ett "växthus" med pålar, som jag satt fast böjda kabelgömmare och lagt täckväv över som jag förankrat med klädnypor. Därinne har jag förutom squash även några vitkålsplantor. Den är nog 160 cm hög, så att det är gott om luft ovanför plantorna. Jag har även en mindre variant, men den är bara ca 50 cm hög.
För en vecka sedan öppnade jag upp på kortsidorna för att insekter som bin och humlor skall komma in till blommorna.

Frågan är om jag skall ta bort väven helt och hållet så att solljuset får fritt inflöde eller är det bra att ha den kvar som skydd mot de starkaste strålarna. Jag funderar på att ta bort väven på det låga "växthuset", men behålla det på det höga.
Är det en bra idé eller ?
Bassam
Hej

Det finns inte starkt ljus just nu.( den kvar som skydd mot de starkaste strålarna ).

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det behövs ju inget solljus på squashfrukter ifall det är sommarsquash, vintersquash som är mera åt pumpahållet kan behöva solljus för att få rätta färgen + skalet blir tillräckligt hårt för långlagring. Man kan dock gallra för att få in luft så plantorna torkar upp snabbare efter vattning = mindre risk för svampangrepp.

Själv odlar jag bara squash på friland, de växer så bra här i mälardalen utan växthus har 12 plantor (olika sorter) så jag drunknar i squash just nu även om pollineringen varit lite dålig ibland (ont om insekter i kylan + sniglar som äter upp pistillen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon