Full version: Små baggar!
Margaretha
I förrgår dök de upp, en massa små svarta baggar. De satt plötsligt på ruccolaplantorna och rädisblasten och igår fick jag rycka upp alltihop. Kalätet. Då var de små baggarna redan borta. Själva rädisorna har sniglarna gnagt på redan, så de flesta har jag redan kastat.

Odlarens lott?

Förra året översållades min krasse av små svarta baggar, men inte grannens, bara min. De åt upp allt, lämnade bara små pinnar kvar.

Är dessa små marodörer programmerade för någon enstaka växt bara? Eller är det en slump var de slår sig ner? angry.gif

Margaretha
Gossen Ruda
Låter som jordloppor. Googla.
Margaretha
Såg på Sydsvenskans nätupplaga i kväll att det eventuellt är en invasion av rapsvivlar på gång och att det var förra årets problem också! Så det är väl lösningen på problemet. Nu kalasar de på min vitkål! mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jordloppor, jag har gett upp odling av rädisor för de blir uppätna redan i hjärtbladsstadiet.

Jordloppor trivs i värme och torka så iår har mycket av min kål (grönkål, svartkål, broccoli) klarat sig utmärkt eftersom det varit kallt och regnigt. Förra året när det var varmt var det som svarta moln runt alla kålväxter på odlingsfältet, ALLA fick sina kålväxter totalt uppätna här på odlingslottsfältet. Jag lät mina pinnar till växter med torra vita blad stå kvar, de grönskade igen sedan till hösten så jag fick både svartkål, broccoli och grönkål under hösten. Många av mina lottgrannar slängde sina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon