näzzlamera
Är numera odlaransvarig i familjens sommarhusträdgård (iaf estetiskt) men trots stor förväntan om vårkanten väldigt rådvill/förvirrad/grön och sällan benägen att ta mig till trädgården (50 mil bort) i tid eller snarare att konsekvent sköta om under säsong april-sept. Är där kanske ett par dagar i maj-juni och mellan två-tre veckor utspritt under sommaren.. Vet inte mkt om trädgårdsskötsel eller odling, evig optimist och bra på att planera det hela men lite less på att trots att jag gärna vill göra rejäla arbetsinsatser liksom är allmänt förvirrad över hur var när.. Skulle frågat morföräldrar medan de levde. :/
blabla, men frågan är, nu när odlingssäsongen är inne på sista kvarten, när en nu befinner sig på plats, med en vildvuxen 2/3 ogrästrädgård, och vill sätta igång att göra fint, hur gå till väga tro?
Jag vet liksom inte hur odlingssäsongen/införskaffande av växter/planterande funkar per växtart/sätt.

* Tänkte röja upp ett ogräsland, förbereda med jord, plantera bärbuskar men går det att hitta bärbuskplantor nu och plantera ut?

* vad kan man plantera ut nu och vart hittar man dessa växter? (I levande skick/befintligt tillstånd)
* kan man sätta fröer till nästa år t ex?
* ngn bra ide att röja ogräs, hälla ut jordblandning, förbereda utan att ha ngt att kunna sätta där? Växer det igen? Finns det ngt man kan sätta sålänge så att inte ogräs tar över?
* kan man hitta/köpa/plantera buskar och trädbuskar (syrener t ex) nu och plantera?
* andra göra fint-tips?

Ursäkta om ngn redan frågat dylikt men ibland känns det som att allt man gör i renässansmännisketider är att självsvådligt googla utan att riktigt känna som att man blir klokare. Tips från riktigt praktiserande folk är bäst smile.gif
Krolliljan
Snart kan du köpa både bär-, prydnadsbuskar och träd på rea. Det brukar jag göra. Billigt blir det.
Vad är det för ogräs? lite olika om det är t ex kirskål eller ngt annat som inte har rötter som " överlever allt"
kerstin z5-6
Förberedda rotogräsbekämpade bäddar du gör i ordning i år täcker du med plastpressenningar -spika fast dem i jorden, så de inte blåser bort . .. hindrar sådd i höst av ogräsfrö , träd o busksäsongen är höst -lätt att hitta plantor och höstregn ger minimal vattningskoll.Barrotade buskar rosor mm säljs även på våren .Frösådd behöver passning lättare med ogräset att ha ett antal pallkragar för sallad , potatis , sommarblommor till snitt, kryddväxter osv , köp på höstrea fylli jorden i den i vår och så-lägger fiberduk över till de är stora nog .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon