emem
Köpt på coop. "kaktus mix"
Vad heter den?
Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som Lemaireocereus marginatus, så du kan googla På (Lemaireocereus marginatus), och ser själv.

H.Bassam
emem
Tack. Jag tror dessvärre inte att det är samma kaktus. Min har mörkare taggar och dessutom bara fem hörn.
MagisterJon
Har en liknande, fast betydligt mindre och med gula taggar (har din gula?), kan det vara samma kanske? Har dock haft den i 4 år, och den har inte växt speciellt mycket, så tveksamt om den ens kan bli så stor.
teo
Har en exakt likadan från frö från SuccSeed - där kallades den Cereus validus men den verkar även kunna kallas C. forbesii. Kollar man på nätet på båda namnen hittar man ganska olika utseenden. Min är ca. 1 m nu - får nog göra mig av med den när den blivit ännu större.

[attachment=83469:DSC_1394.JPG]
emem
Wow! Vilken fin! Tack s¨å mycket för hjälpen.
Hur sköter du din?
Blir den bara raklång, den förgrenar sig liksom inte?
emem
Nja, den har mer bruna taggar. smile.gif
teo
Sköter den som andra suckulenter - mager jord - vattning när den blivit helt torr - helt torr och svalt på vintern - på inglasad balkong. Skulle behöva byta till större kruka nu men då lär den växa ännu snabbare.
[attachment=83482:DSC_1396.JPG]

P.S: för att få den att förgrena sig får man nog kapa toppen (tillväxtpunkten)
teo
P.P.S - Cereus repandus verkar oxå vara ett namn på denna typ av kaktus.
emem
Tack för all hjälp biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon