Köpt på coop. "kaktus mix"
Vad heter den?
Hej
Jag tycker att den ser ut som Lemaireocereus marginatus, så du kan googla På (Lemaireocereus marginatus), och ser själv.
H.Bassam
Tack. Jag tror dessvärre inte att det är samma kaktus. Min har mörkare taggar och dessutom bara fem hörn.
MagisterJon
08-08-2015, 23:08
Har en liknande, fast betydligt mindre och med gula taggar (har din gula?), kan det vara samma kanske? Har dock haft den i 4 år, och den har inte växt speciellt mycket, så tveksamt om den ens kan bli så stor.
Har en exakt likadan från frö från SuccSeed - där kallades den Cereus validus men den verkar även kunna kallas C. forbesii. Kollar man på nätet på båda namnen hittar man ganska olika utseenden. Min är ca. 1 m nu - får nog göra mig av med den när den blivit ännu större.
[attachment=83469:DSC_1394.JPG]
Wow! Vilken fin! Tack s¨å mycket för hjälpen.
Hur sköter du din?
Blir den bara raklång, den förgrenar sig liksom inte?
Nja, den har mer bruna taggar.
Sköter den som andra suckulenter - mager jord - vattning när den blivit helt torr - helt torr och svalt på vintern - på inglasad balkong. Skulle behöva byta till större kruka nu men då lär den växa ännu snabbare.
[attachment=83482:DSC_1396.JPG]
P.S: för att få den att förgrena sig får man nog kapa toppen (tillväxtpunkten)
P.P.S - Cereus repandus verkar oxå vara ett namn på denna typ av kaktus.
Tack för all hjälp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.