Gröna mormor
09-08-2015, 08:47
För första gången på alla år har jag fått fästingar i min trädgård och även några inomhus. Jag bor i Malmö och har en välskött trädgård, alltså inget högt gräs där fästingar normalt trivs. Är det någon som har upplevt samma sak eller någon som vet varfirrån dom kan tänkas komma?
Bengalow
09-08-2015, 11:28
Fästingar transporteras av djur, hundar, katter och i stor skala av fåglar och kanske av igelkottar. De senare angrips ofta av löss, så man skall helst inte ta på en sådan.
Gröna mormor
10-08-2015, 08:49
Jag har inte sett några igelkottar här i år, däremot kommer främmande katter ofta in i min trädgård. Så jag kan alltså inte påverka eller förhindra fästingar att invadera min trädgård och mitt hus
Gossen Ruda
10-08-2015, 09:26
Även smågnagare hjälper ofrivilligt till att sprida fästingar.
vanjalarsa
11-08-2015, 11:06
Rådjur är ju en stor fästingspridare.
mvh vanjalarsa
Gröna mormor
13-08-2015, 08:49
CITAT (vanjalarsa @ 11-08-2015, 12:06)

Rådjur är ju en stor fästingspridare.
mvh vanjalarsa

Fast vi har inga rådjur här i Malmö
Gossen Ruda
13-08-2015, 18:25
CITAT (Gröna mormor @ 13-08-2015, 09:49)

Fast vi har inga rådjur här i Malmö

Kanske inte men förmodligen en mängd kaniner.
Margaretha
27-08-2015, 11:15
Vi har koloni i Malmö och har de två sista åren också fått fästingar där, trots någorlunda kortklippt gräs osv. Vid häckklippning och ansning av blommor och buskar verkar de komma över på oss. Inomhus har vi inte märkt någon. Fåglar har vi gott om. Någon vildkatt och troligen också kanin kan nog förekomma,men vi har inte sett varken katt eller kanin i sommar. Otrevliga kryp!
jo i ö-bro
05-09-2015, 09:16
Inomhus är det väl för torrt för att de ska kunna leva, så de man hittar inomhus har man själv eller husdjur tagit med in. De trivs inte bara i högt gräs utan likaväl i välansad tät gräsmatta som håller fukt bra. Den luftfuktighet de behöver absorberar de genom huden, och i år och förra sommaren regnade det rätt mycket på sina håll. Och fåglar sprider dem väl också, särskilt trastar och andra som hoppar i kring i gräsmattan och letar kryp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.