Full version: Blomman för dagen
kerstine
Har sått blomman för dagen och den växer så det knakar. Bör jag toppa den så att den inte ränner iväg för mycket på höjden?
Kicki J
Den kan man toppa ganska hårt och flera gånger./mvh Kicki
kerstine
tack! men det ska väl alltid vara ett blad par kvar? det har nämligen bara kommit två riktiga bladpar (faktum är att jag aldrig såg hjärtbladen) och det nedersta måste väl vara kvar för att plantan ska klara sig?
karin på balkongen
Jag undrar också, dum fråga kanske men måste man lämna det första bladparet när man toppar? En del av mina börjar rangla iväg lite mycket tycker jag mad.gif
Fenja
De första bladen som kommer upp kallas hjärtblad och brukar gula och falla bort. Bladen ovanför kallas karaktärsblad och du bör i alla fall ha två sådana nedanför toppningsstället.
Fenja
Annelie
Jag sådde mina lite tidigt så för att inte få lianer i hela huset så har jag toppat dem hej vilt och det fungerar jättebra. Topparna har jag stoppat ner i jorden direkt och på så sätt har jag fått dubbelt så många plantor. "Problemet" är bara att jag har fått knoppar på mina redan så jag hinner nog njuta av lite fina blommor inomhus med innan de åker ut i trädgården rolleyes.gif

pimpim
Här är en till som sådde sina för tidigt. Min ena har blommat inomhus nu med 5-6 blommor. Men jag har aldrig toppat dom, men då ska jag göra det. Jag är fullkomligt ny på det här med att så, det är första året jag gör det. Så man får väl räkna med lite misstag i början. Men just "blomman för dagen" blev jag alldeles överförtjust i, så vacker. Och så fort den grodde och växer.

Pia
torvan
Är också nybörjare men fick veta här att dom ska toppas. Nu blir dom mycket kraftigare än jag trott, hade tänkt ha tre stycken i en gammal hink men det kanske är för trångt nu. Nån vänlig själ här som vet? Torvan rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
En ekonomisk aspekt på det hela;
Mina "blomman för dagen" är i storlek med dina, Anneli......
Jag var på Flower Team utanför Väla (Helsingborg) i förrgår och där tar de 69:- för dem i liknande storlek.

Är det inte för fräckt!?? ohmy.gif mad.gif
Fenja
Torvan! Det kan fungera i hinken om du gödselvattnar ofta för de kommer nog att tycka att det är lite trångt.
Mvh
Fenja
Annelie
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-04-2004, 09:52)
En ekonomisk aspekt på det hela;
Mina "blomman för dagen" är i storlek med dina, Anneli......
Jag var på Flower Team utanför Väla (Helsingborg) i förrgår och där tar de 69:-  för dem i liknande storlek.

Är det inte för fräckt!?? ohmy.gif  :angry:

Oj då! Jag trodde inte att det var en sådan däringa dyr sak jag odlade! Tänkte faktiskt inhandla lite fler eftersom jag behöver några till .. men till det priset tror jag nog att jag driver upp dem själva! Det var dyrt! blink.gif
EmmaGold
Gäller detsamma för blåvindor (convulvus tricolor)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon