Cikorian
Hej !
Jag bor i mellan-Sverige i växtzon 2-3 och är intresserad av diverse växter som framförallt ger goda frukter.

Dela gärna med er om förslag på växter, tips och råd på skötsel och om du vill bilder smile.gif

Kanske någon vill erbjuda skott från växter eller be om skott till läsare av tråden ?

Cikorian
Detta är den första Persikan jag planterade och det är en Riga. Den har jag haft i 4 år nu tror jag och den ger bra med frukt och har stått sig riktigt bra mot diverse sjukdomar som annars kan drabba flera andra sorter. Rigan ska kunna odlas till minst zon 4 ...

Rigan blommar fint ..
[attachment=83489:Perskia_..._blommar.jpg]

En gammal bild på Rigan när trädet var något år gammalt :
[attachment=83485:Persikatr_d_Riga.jpg]

Frukt har den gett varje år och antalet växer för varje år som trädet växer. Från 20 frukter från år 1 till ca 80 frukter år 4.
[attachment=83487:Persika_Riga.jpg]

Frukten är riktigt god då den skördas i rätt tid. Söt, saftig och är ett roligt inslag i trädgården ..
[attachment=83488:Persika_Riga.jpg]
Cikorian
Planterade i sommar en persika Red Heaven och enligt uppgift ska den klara ner till -35 gr.
Den gav några frukter direkt och dem var stora, minst lika stora som Rigans frukt. Men tyvärr han jag inte smaka på dem då dem lite mystiskt försvann ..
[attachment=83492:Red_Heaven.jpg]

Provar också i sommar med en persika Rubira för zon 1 och den spaljeras mot södervägg med en Thuja häck framför sig. Spännande om det klarar sig ...
[attachment=83493:Rubira.jpg]

Det blev i sommar även en Aprikos. Tror det är en Nancy men det kan kollas upp vid intresse .. Ingen frukt i år.
[attachment=83494:Aprikos.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon