anna242
Hej,
Min son fick ett plommonträd i femårspresent och det har växt hos oss i 2,5 år nu. Idag kom han in storgråtandes, "trädet dör"! Och ja, han har onekligen rätt: bladen har blivit bruna och trillar av i rask takt, det rinner från ett grenveck ner längs stammen. Jag har googlat och det verkar handla om någon form av "gummiflöde" som kan uppkomma vid stress. Jag slängde ut lite gödning i våras och tror att det kanske är problemet.

Frågan är nu dels om det kan överleva detta och om det kan överleva hur ska vi nu ta hand om det?

Jag har en otröstlig liten kille här, som sörjer de sju plommon som han gått och suktat efter de senaste veckorna.

[attachment=83502:IMG_6416.JPG]

[attachment=83503:IMG_6414.JPG]
Huggorm
Vad var det för gödning du gav trädet? Kogödsel, syntetgödning, gräsmattegödning? Jag har svårt att tro att det beror på gödningen och jag kan inte se något i bilderna som är "fel" gjort. Funderar på sjukdomar, det finns ju några som går på plommon men jag har inte full koll på symptomen. Först måste man ju reda ut vad felet är innan man kan ordna det.
anna242
CITAT (Huggorm @ 12-08-2015, 20:22) *
Vad var det för gödning du gav trädet? Kogödsel, syntetgödning, gräsmattegödning? Jag har svårt att tro att det beror på gödningen och jag kan inte se något i bilderna som är "fel" gjort. Funderar på sjukdomar, det finns ju några som går på plommon men jag har inte full koll på symptomen. Först måste man ju reda ut vad felet är innan man kan ordna det.

Det var syntetgödning, jag kommer inte ihåg exakt blandning mest kväve (det kanske det alltid är?), som jag fick till häcken av min mamma. Det blev lite över och jag spred lite här och var där jag tänkte att det kunde göra nytta. Egentligen tycker jag att det borde vara för lite för att påverka så starkt (som jag minns det var det ungefär en rejäl näve på ca 2 kvm) men när jag googlade såg jag att plommonträd kunde bli stressade av kvävegödsling. Jag ångrar mig så, annars brukar jag bara jordförbättra med hästgödsel eller egen kompost...

I övrigt står det i väldränerad jord, runt foten växer det jordgubbsplantor och akleja, jag är ganska säker på att vi inte har sorkproblem, har aldrig sett spår av dem på de andra träden. Vi planterade det i april 2013 och de två första åren såg det ut att må bra men satte inga plommon, vilket väl är naturligt med tanke på dess unga ålder?).

Jag har inte sett någon ohyra eller annat, men jag har kanske inte inspekterat det så jättenoga då det sett ok ut vid vanlig "betraktning".

Något mer jag borde berätta?
Gossen Ruda
Tror knappast att en gödningsgiva kan stressa ett träd till döds, måste vara något annat. Svampangrepp eller något sådant.
anna242
CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2015, 07:07) *
Tror knappast att en gödningsgiva kan stressa ett träd till döds, måste vara något annat. Svampangrepp eller något sådant.

Jag tycker också att det borde vara för lite för en så dramatisk förändring, men vet egentligen inget om det. bara tycker. Hur kan jag identifiera svampangrepp? Stammen ser frisk ut bortsett från det kådliknande som rinner från grenvecket.
Bassam
Hej

Den är svamp sjukdom som kommer från svampar:
Tillfälliga Organismer och patologiska processen
usicoccum amygdale, Valsa cinsta Fr

Sclerotinia fructicola. Valsa Leucostom

Anledning:
1 mekanisk skador som ger sår.
2 beskärning på fel tid när finns mycket regn o mera molnig.
3 brist på kalium näring som gör att växter motståndskraft minska.
4 växter som lägger under stark sol eller under frost, så behöver man kalka dem.
5 sorten som planterade passar ej klimat området och jord på på området.

bekämpa:
1 skydda träd från mekaniska skador
2 beskärning vid rätt tidpunkt
3 desinficera sår och täcka sår med ymp pasta
4 Lägg till en balanserad gödselmedel som innehåller mycket kalium och lite kväve.
5 bruka jorden mellan raderna, avfallshantering och förbränning
6 ta bort träd som svårt skadad och som lite skadad ta bort skadad delar o bränna.
7 vattning lämplig mängd och rätt tid
8 skydda grenarna från kylan och starkt solljus, så kan måla dem med kalk för att skydda dom.
9 Välja rätt sorter som passar klimatet och jorden i din området.
10 bekämpa svamp sjukdom när de kommer.

H.Bassam

Huggorm
Kallas vanligtvis "monilinia" och kan vara en möjlig förklaring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon