CITAT (Huggorm @ 12-08-2015, 20:22)

Vad var det för gödning du gav trädet? Kogödsel, syntetgödning, gräsmattegödning? Jag har svårt att tro att det beror på gödningen och jag kan inte se något i bilderna som är "fel" gjort. Funderar på sjukdomar, det finns ju några som går på plommon men jag har inte full koll på symptomen. Först måste man ju reda ut vad felet är innan man kan ordna det.
Det var syntetgödning, jag kommer inte ihåg exakt blandning mest kväve (det kanske det alltid är?), som jag fick till häcken av min mamma. Det blev lite över och jag spred lite här och var där jag tänkte att det kunde göra nytta. Egentligen tycker jag att det borde vara för lite för att påverka så starkt (som jag minns det var det ungefär en rejäl näve på ca 2 kvm) men när jag googlade såg jag att plommonträd kunde bli stressade av kvävegödsling. Jag ångrar mig så, annars brukar jag bara jordförbättra med hästgödsel eller egen kompost...
I övrigt står det i väldränerad jord, runt foten växer det jordgubbsplantor och akleja, jag är ganska säker på att vi inte har sorkproblem, har aldrig sett spår av dem på de andra träden. Vi planterade det i april 2013 och de två första åren såg det ut att må bra men satte inga plommon, vilket väl är naturligt med tanke på dess unga ålder?).
Jag har inte sett någon ohyra eller annat, men jag har kanske inte inspekterat det så jättenoga då det sett ok ut vid vanlig "betraktning".
Något mer jag borde berätta?