Jag har i dagarna gett mig på exprimentet att sätta de sista kvarvarande jul/sötmandlarna i jorden. (det kliade så i fingrarna). Är det någon som har några tips om hur man bäst tar hand om dem när de (om de) bestämmer sig för att titta fram ur jorden? Det lär ju ta lång tid innan det blir något trädliknande utav det. Ska man beskära/toppa dem eller är det bäst att låta naturen ha sin gång och helt enkelt stå ut men att det bara är en enda lång spenslig pinne de första åren. Är det någon som vet hur lång tid det kan tänkas ta från kärna till träd? Är det möjligt att plantera ut mandeln i trädgården efter några år?
Zandra
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2003, 17:38
Har inte gett mig på mandelodling men jag vet att Prunus dulcis (mandel) brukar behöva kallstratifiering i 2-3månader för att gro så ställ in sådden i kylskåpet, optimal temp vid kallstratifiering är +0-5C. Om du får upp något vänta med toppning tills växten är runt 100cm mandel är ett träd ingen buske, bästa tiden att göra ingrepp i växten är juli-sept. Mandel är ett lövfällande träd som vill ha vintervila så det mår nog inte bra av att odlas i ett vanligt bostadsrum på vintern.
Det är tveksamt om det överlever i Göteborg, på Gotland kan det dock gå att få mandelträd att överleva.
Då åker sådden in i kylen då
Så kom dock problemet med vinterförvaring. Jag har inte tillgång till något ljust kallt rum. Har läst att en del sätter in växterna i ett mörkt rum istället (källarförådet typ, vårt är dock uppvärmt). Skulle det kunna gå, eller är det bättre att föröka isolera plantorna ute på balkongen?
Zandra
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2003, 19:03
När växterna är lövfällande så behövs inget ljus vid vintervilan, det bör dock vara ganska kallt bara någon/några plusgrader blir det för varmt sätter växten igång att grönska och då behövs ljus.

Jag har inte sått detta lilla mandelträd från frö, men det var ett litet decimeterhögt spröt när jag fick det. Blir så himla glad varje vår det knoppas och blomstrar. Varje år växer det ca 10 cm och fäller hundratals små mandlar!
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2003, 19:21
Jag tycker det ser ut som dvärgmandel Prunus tenella härdig till zon 5, möjligtvis sorten Fire hill p.g.a att blommorna ser ganska mörkrosa ut. Den sortens mandelbuske är ett bättre val än den äkta mandeln om man inte bor på Gotland.
Jepp, det är en dvärgmandel, men vilken sort har jag inte kläm på. Jag hoppas att den ska kunna stammas upp och bli en meter i höjd. Superhärdig verkar den vara, för den stod i kruka som glömdes bort en vinter och klarade det med.
Har inte varit inne på några dagar. Tyvärr kan jag inte see bilderna. (Bara röda kryss) Men jag är övertygad om att de är fna. Vart fick du tag på den lilla "kvisten"? Skulle vara roligt att köpa om jag inte lyckas med mina odlingar, allrahelst om de är lite tåligare.
Zandra
Bilderna återkommer, jag har problem med hela min sajt för tillfället!
Är intresserad av att driva upp ett mandelträd. Men vad ska man använda för "Frön" eller mandlar? Har läst att man kan beställa mandelfrön på nätet, men går det inte bara att ta vanliga mandlar?
Någon som kan rekommendera någon speciell sort? Bor på Öland, zon 1.
Tacksam för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.