Full version: Vissen kaprifol
Mulle78
Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig. Vår kaprifol blommar frodigt och är helt fantastisk på våren och försommaren. Nu, mitten av augusti är den näst in till helt vissen. Bara lite grönt upptill. Kaprifol bredvid som är yngre och som blommar mycket senare är hur fin som helst.
Är det bara så att den har blommat klart eller kan den vara sjuk. Innan bladen vissnar blir de lite brunspräckliga. Lägger upp en bild också.
Bassam

Hej

( Innan bladen vissnar blir de lite brunspräckliga).

A brunspräckliga:

Det är svamp sjukdom som göra detta, du kan ta bort skadad delar o bränna dom, sen du kan spreja dem med blandning:

i msk bikarbonat+ 1 tsk neemolja+ 1 msk t sprit+ 1 msk grön såpa+ 1 liter vatten. den blandning kan bekämpa svamp o insekter. gör detta mist tre gångar mellanrum 14 dagar.

B vissnar :

1 detta betyder att fattas vatten, du kan försöka ge de vatten om de kommer igen, det är bra.

2 titta på rötterna om de inte blir ätna av insekter, eller om stammen skadad.

3 Du kan använda förstoringsglas och se noga på växter special under blad om du kan hitta insekter som kvalster, kvalster som kan suga växter saft.

H.Bassam

Krolliljan
Jag har också bekymmer med mina kaprifoler där jag bor nu. ( inte där jag bodde innan?)
De får mjöldagg. Tror att det kanske är det du råkat ut för också.
Jag gödslar dem på våren, vattnar ordentligt under sommaren och sprutar dem med ngn bikarbonatblandning typ den Bassam beskriver, fast bara ett par ggr per sommar. Och de har blivit mycket bättre..
Bassam
Hej

Man ska gödsla på gödsel som innehåller bra kalium, för att kalium öka växte resistens mot ohyra svamp och olika sjukdom, men om gödsel har mycket kväve och lite kalium o fosfor, det blir mycket grönskar men dåliga resistens mot svampen, ohyra o andra sjukdom, det är försent med gödsling nu, men du kan tänka på jag skrev under våren.

H.Bassam
Mulle78
Tack snälla! Då gissar jag på torka, trots regnig somnar. Ser inga djur. Möjligtvis mjöldagg men kaprifolen som står bredvid är så grön och frodig. Borde inte den också fått ohyra eller mjöldagg. Den växer nästan in i den stora vissna. Framför den stora gjorde jag en ny rabatt i våras ned astilbe och kärleksört. Tror de kan ha stört kaprifolen om inte annat gjort jorden torrare? Nu får jag vänta tills nästa vår och gödsla, vattna och spruta för att minska risken för ohyra.
Mulle78
Här kommer en före och en efterbild. I våras och nu.

Nu ser den ut så här bredvid kan man se den lilla som mår bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon