Full version: Flammentanz...
Tina zon 3
Hej på er ut i vårsolen.

Hoppas att någon kan hjälpa en nybörjare. Den första rosen införskaffades förra sommaren, en Flammentanz. Det blev 9 blommor på en gren (det var bara en gren som växte upp) men den blev cirka 2 meter. Har nu sett att toppen verkar vara intorkad, men längre ned knoppas det. ”Rosor ska klippas när björkarna har musöron” har jag hört. Men hur mycket. Ska man klippa av grenen helt så att den förgrenas eller kommer det kanske nya grenar ur jorden. Löjligt enkelt för många misstänker jag, men fundersamt för mig, så jag blir glad för råd.

Tina unsure.gif
kerstin z5-6
Eftersom Flammentanz är en klätterros , som dessutom bara blommar på gammal ved dvs grenar från förra året tycker jag att du bara ska korta in de intorkade grenarna till frisk ved
Nysatta rosor behöver sällan beskäras särskilt mkt de första tre åren om det inte gäller rabatt rosor - de låga storblommiga te rosorna tex
Den kommer säkert med fler grenar i år -ge den gärna ett stöd att klättra på smile.gif
Tina zon 3
Tack för hjälpen Kerstin. Den har fått stöd. Tanken är att pergolan ska vara helt översållad av rosor, men det är nog ett tag dit.

Tina
kerstin z5-6
Ja -kanske en liten samplantering med clematis kan vara en tröst medan du väntar ? biggrin.gif
Hannele
Tålig och fin ros du valt, Tina! Behöver knappt jord ens...
Följ Kerstins råd, behöver inte klippas varje år, utom det döda på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon