Full version: En ska bort!
ansan
Sugen på dessa växter under häcken men det blir för plottrigt med alla 6 sorter så jag måste ta bort en. Men vilken?

Och hur ska jag placera dem tycker ni? Rabatten är 60 lång och följer en häck. Alltså vilka bredvid vilka?

Hosta
vit löjtnatshjärta
lönnbräcka
skogsaster
rodgersia
spetsmössa

Tack på förhand.
Linderödsåsen
Jag gillar verkligen Rodgersior men i detta fall kanske inte? De blir med tiden riktigt stora (120cm hög och hur bred som helst) och kommer nog konkurrera ut din häck med tiden.

Hostor, se bara till att du använder sorter som inte blir gigantiska och lycka till med projektet :-)
ansan
CITAT (Linderödsåsen @ 16-08-2015, 09:10) *
Jag gillar verkligen Rodgersior men i detta fall kanske inte? De blir med tiden riktigt stora (120cm hög och hur bred som helst) och kommer nog konkurrera ut din häck med tiden.

Hostor, se bara till att du använder sorter som inte blir gigantiska och lycka till med projektet :-)

Åhå på det viset alltså? Jag som tycker att den är så fin ( de mindre jag sett he he). Kanske får sätta den på annan plats så. Dock är rabatten dryga 60 cm bred men det kanske inte hjälper om den till och med kan driva ligusterhäcken.

Tack för svar!
Bengalow
Min stolthet i trädgården är en Rodgersia! Bladen blir aldrig över 1 meter höga, men kanske den underbara blomställningen. Vi har vår planterad på norrsidan av ett hus, och den trivs våldsamt bra där. Jag tror inte att den har samma "massiva" tillväxt som Hosta, och Ligusterhäcken klarar sig säkert bra. Jag hade valt Rodgersia framför Hosta! (Vi bor i zon 1-2)
ansan
hm ja då får jag fundera en vända till då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon