silos
Ja Sverige finns det plats till alla!
Jubbe063
CITAT (silos @ 16-08-2015, 19:05) *
Ja Sverige finns det plats till alla!

Självklart.
Mjärden
Givetvis och med samma standard som Medel-Svensson ! (låginkomsttagare och fattig-pensionärer finns inte i politikerna statistik)
silos
CITAT (Jubbe063 @ 16-08-2015, 19:09) *
Självklart.

Ja,finns det hjärterum så finns det stjärterum eller hur säger man!
Huggorm
Fysisk plats finns det, norrland är stort, men finns det ekonomiskt utrymme? Vi måste bygga 100.000-tals bostäder nu. Vem betalar? Och det ser inte ut som om flyktingströmmarna kommer minska de närmsta åren, hur många kan vi ta emot och ta hand om innan landet havererar?
silos
CITAT (Huggorm @ 16-08-2015, 21:05) *
Fysisk plats finns det, norrland är stort, men finns det ekonomiskt utrymme? Vi måste bygga 100.000-tals bostäder nu. Vem betalar? Och det ser inte ut som om flyktingströmmarna kommer minska de närmsta åren, hur många kan vi ta emot och ta hand om innan landet havererar?

Det vet visst Statsministern!
silos
...
Bengalow
och...? Vad är DiN syn på detta? För mig är du bara en ryktesspridare. En tant som far runt i byn, och säger till folk: "-Har ni hört om...!", medan kjolen fladdrar, för att hinna först med sladdret.
silos
CITAT (Bengalow @ 16-08-2015, 22:59) *
och...? Vad är DiN syn på detta? För mig är du bara en ryktesspridare. En tant som far runt i byn, och säger till folk: "-Har ni hört om...!", medan kjolen fladdrar, för att hinna först med sladdret.

smiley_small_hug.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Du träffade allt mitt i pricken!
Men vad skall en kärring göra mer än springa runt med en fladdrande kjol och snacka skit,någon måste ju göra det!?!

Men vad det gäller för PUT till alla så de som verkligen behöver det så måste det ju vara okej tycker jag!
*Stintan*
Vilka är det som verkligen behöver det?
hattstugan

Tja, kanske de som har ett dödshot över sig om de återvänder till sitt hemland?
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 17-08-2015, 07:29) *
Tja, kanske de som har ett dödshot över sig om de återvänder till sitt hemland?

Dödshot lär väl kvarstå ändå.
silos
Det är så lätt för oss att diskutera vilka som får komma till Sverige,vi som inte har krig,hur skall vi nånsin kunna förstå dem som kommer från krig drabbare länders befolkning?

Sverige har ju varit utan krig så länge!
hattstugan

Instämmer med Silos där! Sverige har ju inte behövat uppleva krig på mer än 300 år!!

Den som har ett dödshot över sig i sitt hemland KAN inte återvända alls! Känner till några fall, men av hänsyn till person kan jag inte gå in på det närmare! Tystnadsplikt!
*Stintan*
Tycker att PUT alltid borde föregås av TUT.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2015, 11:37) *
Tycker att PUT alltid borde föregås av TUT.

Inte i de fall man redan vet att permanent uppehållstillstånd är att föredra. Då känns det onödigt att ta omvägen via TUT
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 17-08-2015, 13:02) *
Inte i de fall man redan vet att permanent uppehållstillstånd är att föredra. Då känns det onödigt att ta omvägen via TUT

Det ska ju gå att ompröva efter viss tid.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2015, 13:32) *
Det ska ju gå att ompröva efter viss tid.

Och vad är vitsen att ompröva om man redan från början vet att PUT är bästa lösningen? Kostar ju bara pengar i onödan att göra nya prövningsutredning som ändå i slut änden kommer fram till att PUT är bäst.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jubbe063 @ 17-08-2015, 13:02) *

Varför är det att föredra? Det måste du förklara för mig

CITAT (Jubbe063 @ 17-08-2015, 13:49) *
Och vad är vitsen att ompröva om man redan från början vet att PUT är bästa lösningen? Kostar ju bara pengar i onödan att göra nya prövningsutredning som ändå i slut änden kommer fram till att PUT är bäst.

Och varför är PUT bäst? Är det inte bättre att ompröva hur människor sköter sig? Skulle ofta behövas
Mjärden
CITAT (silos @ 17-08-2015, 09:18) *
Det är så lätt för oss att diskutera vilka som får komma till Sverige,vi som inte har krig,hur skall vi nånsin kunna förstå dem som kommer från krig drabbare länders befolkning?

Sverige har ju varit utan krig så länge!

Driver du med oss eller har du bytt fot ???
silos
CITAT (Mjärden @ 17-08-2015, 14:46) *

Vad menar du?
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 17-08-2015, 13:49) *

Hur kan man veta det från början. Finns ji massor av folk som kommit hit på falska premisser. Sen efter några år åker de glatt på semester till sina forna hemländer.

Nej men man kan ju vända flaggan efter vinden eller röra om i grytan och får till lite bråk g.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2015, 15:22) *
Hur kan man veta det från början. Finns ji massor av folk som kommit hit på falska premisser. Sen efter några år åker de glatt på semester till sina forna hemländer.

Hur vet du det,har du en källa?!?

Hur vet du det,har du en källa?!?
silos

Har nu tänkt på detta och kommit fram till att jag är visst kluven vad det gäller detta!
En del av mig säger:självklart PUT till alla men så tänker jag att vi måste ju ha resurser för att ta emot traumatiserade flyktingar!Jag menar att många behöver hjälp från psykvården och jag undrar om det görs detta?

Och så funderar jag över det att hur går det att ha människor från olika kulturer och religion och språk på samma asylboende?Detta orsakar oro bland asylanterna har jag hört!?!

Och detta med att tvinga på alla kommuner asylanter,hur fungerar det idag?!?

Och många många flera frågor!

Men en sak är säkert bodde jag i ett land där jag skulle riskera livet på grund av krig så skulle jag också söka mig till ett land där det är fred där jag kunde få PUT!

Men jag tycker att det inte är bra att ge PUT till vem som helst utan papper på ID för inte vill jag att det kommer en massa kriminella till Sverige!
Jag säger dock INTE att alla flyktingar skulle vara kriminella lika lite som alla svenskar skulle vara kriminella!

Jag möter dagligen människor från olika länder och försöker lära mig arabiska och rumänska!
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-08-2015, 16:06) *
Nej men man kan ju vända flaggan efter vinden eller röra om i grytan och får till lite bråk g.gif

Genom sig själv känner man de andra sägs det!
Så Elisabeth vad berättar du om dig själv med dina ord?

Men men tråden handlar varken om dig eller om mig utan om detta med att ge PUT till alla som söker asyl i Sverige!

Jag för min del önskar att asylsökande kunde få det lika bea i Sverige som jag har det!

Och jag önskar att du Elisabeth kan ha ro i din själ och slippa vara besviken eller irriterad på mina skriverier,men valet är ditt!
smiley_small_hug.gif
malarmaster
CITAT (hattstugan @ 17-08-2015, 09:25) *
Instämmer med Silos där! Sverige har ju inte behövat uppleva krig på mer än 300 år!!

Den som har ett dödshot över sig i sitt hemland KAN inte återvända alls! Känner till några fall, men av hänsyn till person kan jag inte gå in på det närmare! Tystnadsplikt!

du menar 200 år,lite drygt. Sista kriget förlorade vi och blev av med Finland.
sedan kan man diskutera... Är vi i krig i afganistan eller andra ställen där svensk trupp deltar?
och håller med,behöver man asyl skall man få det,det är inte rimligt att avvisa någon som kommer från krigszoner eller ett land med förföljelser (dvs de flesta diktaturer,oops,det heter numera ickedemokrati enl. regeringen,tar tid innan det sitter.)

Men personligen ogillar jag PUT,anser att en flykting skall hem igen när det normaliserats,man bör sätta en tidsgräns när PUT kan ges,har du etablerat dig i Sverige ,barnen pratar svenska m.m ,låt säga 5 år innan PUT kan ges och då under förutsättning att situationen i hemlandet är oförändrad.
I annat fall är det inte flyktingpolitik vi för utan ren invandring.något vi i dagsläget inte har något som helst behov av. ulf
CITAT (silos @ 17-08-2015, 17:56) *
Genom sig själv känner man de andra sägs det!
Så Elisabeth vad berättar du om dig själv med dina ord?

Men men tråden handlar varken om dig eller om mig utan om detta med att ge PUT till alla som söker asyl i Sverige!

Jag för min del önskar att asylsökande kunde få det lika bea i Sverige som jag har det!

Och jag önskar att du Elisabeth kan ha ro i din själ och slippa vara besviken eller irriterad på mina skriverier,men valet är ditt!
smiley_small_hug.gif

Jag känner mig inte igen i det du säger. Jag har ro i min själ men det har inte du. Försök inte alltid att lägga allt du känner eller hur du mår, över på andra.

Ja silos du vänder flaggan efter vinden. Ena dagen hetsar du mot alla som kommer in i landet och nästan dagen försöker du att tro oss att du är mån om dom. Är den uppfattning kristen? Nej det är den inte.
Tänk efter först efter du skriver. Är du kristen eller inte? Vad gillar du och vad inte? Men inte ändrar dig varje dag.

Jag minns ditt inlägg när du skrev att nu är det slut med skenhelighet och nu fan får vi se hur du är......

Silos ja<g menar det väl med dig, men inte du med mig

Elisabeth
Jubbe063
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-08-2015, 14:03) *
Varför är det att föredra? Det måste du förklara för mig
Och varför är PUT bäst? Är det inte bättre att ompröva hur människor sköter sig? Skulle ofta behövas

Som jag sa till Stintan I inlägget före detta. Att i vissa fall vet man redan att PUT är bättre än TUT som exempelvis barn och unga som tappat band till sitt gamla land och påbörjat ratings process I Sverige. Eller där man från början vet att personens flyktingstatus baseras på kriterier som inte kan rättas till under överskådlig tid i gamla landet.

Men visst ska TUT användas så flitigt som möjligt där minsta tvivel finns. Finns ju ingen motsättning mellan TUT och PUT.

Ja, vet man att ett litet barn kommer hit och tappar kontakt med hemlandet, ja då vet man nog rätt hundraprocentigt att det är tryggast och bäst att låta barnet stanna här och fortsätta bygga upp en ny trygg och stabil tillvaro.

Detsamma gäller att skicka tillbaka HBTQ personer till en säker död eller grym tortyr eftersom vi redan vet att många av dessa stater har en människofientlig lagstiftning som inte lät upphöra under överskådlig tid.

Personer med grava funktionsnedsättningar eller sjukdomar som riskerar att inte kunna behandlas etc och därmed leda till stort lidande eller död i gamla landet. För ser man att detta inte kan uppfyllas inom överskådlig tid så finns ingen orsak att göra flera kostsamma PUT utredningar. Skapar bara oro och osäkerhet samt minskad trygghet hos de äldre, barnen, sjuka och funktionsnedsatta.

Men som sagt, min åsikt. Sen är det väl möjligt att du tycker annorlunda.
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-08-2015, 18:10) *
Jag känner mig inte igen i det du säger. Jag har ro i min själ men det har inte du. Försök inte alltid att lägga allt du känner eller hur du mår, över på andra.

Ja silos du vänder flaggan efter vinden. Ena dagen hetsar du mot alla som kommer in i landet och nästan dagen försöker du att tro oss att du är mån om dom. Är den uppfattning kristen? Nej det är den inte.
Tänk efter först efter du skriver. Är du kristen eller inte? Vad gillar du och vad inte? Men inte ändrar dig varje dag.

Jag minns ditt inlägg när du skrev att nu är det slut med skenhelighet och nu fan får vi se hur du är......

Silos ja<g menar det väl med dig, men inte du med mig

Elisabeth

Man brukar inte känna igen sig själv när man projicerar!
Jag är nästan avundsjuk på att du har ro i själen!
Du har rätt jag har inte ro i min själ,men jag tror inte att jag lägger allt jag känner på andra eller kanske gör jag det ändå!?

Jag är en kameleont och jag far med vindarna och skriver vad jag känner just då jag skriver!
Och nej det är inte ett kristet beteende!

Du är en mycket bra människokännare Elisabeth!
Du har sett in i djupet av min trasiga själ!
Precis jag blir irriterad på dig Elisabeth
!
Mjärden
CITAT (malarmaster @ 17-08-2015, 17:57) *
du menar 200 år,lite drygt. Sista kriget förlorade vi och blev av med Finland.
sedan kan man diskutera... Är vi i krig i afganistan eller andra ställen där svensk trupp deltar?
och håller med,behöver man asyl skall man få det,det är inte rimligt att avvisa någon som kommer från krigszoner eller ett land med förföljelser (dvs de flesta diktaturer,oops,det heter numera ickedemokrati enl. regeringen,tar tid innan det sitter.)

Men personligen ogillar jag PUT,anser att en flykting skall hem igen när det normaliserats,man bör sätta en tidsgräns när PUT kan ges,har du etablerat dig i Sverige ,barnen pratar svenska m.m ,låt säga 5 år innan PUT kan ges och då under förutsättning att situationen i hemlandet är oförändrad.
I annat fall är det inte flyktingpolitik vi för utan ren invandring.något vi i dagsläget inte har något som helst behov av. ulf

Jag instämmer med dig, tycker det är bra att KD, Fp och M ändrat sig och förordar Tillfälligt UppehållsTillstånd.

Idag är det svårare att ta emot flyktingar, dels pga det stora antalet, men också pga att många kommer från områden, där vi inte kan veta vilken sida i kriget de tillhör. Minst av allt vill vi att stridigheter skall fortsätta i Sverige bland de som kommer från Syrien tex.

Sen borde fler stimuleras att återvända och hjälpa till att bygga upp landet tex läste jag om en somalier, som tänkte återvända och använda sina kunskaper om demokrati han lärt sig i Sverige och engagera sig politiskt. Sen finns det ju de som inte har något att återvända till tex i Bosnien, där deras hus och byar tagit s över av serber. Men att stötta flyktingar ekonomiskt med återvändarbidrag är en bra idé, så att de lättare kan etablera sig vid återkomsten. Det finns faktiskt bidrag att söka för de som återvänder, fick reda på det av en politiker, hur känt det är bland invandrare vet jag inte.

Så mitt svar är TUT i stället för PUT.
Gita
TUT eller PUT är väl ändå en icke-fråga, dvs. spelar ingen större roll. Huvudfrågan måste väl ändå vara hur många vi klarar av att ta hand om på ett vettigt sätt. Sverige är ju ett litet land och vi kan knappast hjälpa alla som behöver hjälp.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-08-2015, 11:01) *
TUT eller PUT är väl ändå en icke-fråga, dvs. spelar ingen större roll. Huvudfrågan måste väl ändå vara hur många vi klarar av att ta hand om på ett vettigt sätt. Sverige är ju ett litet land och vi kan knappast hjälpa alla som behöver hjälp.
Gita

Absolut inte en ickefråga! Jag citerar malarmaster som jag tyckte skrev bra i frågan. Ja hör och häpna jag håller med honom smile.gif

"Men personligen ogillar jag PUT,anser att en flykting skall hem igen när det normaliserats,man bör sätta en tidsgräns när PUT kan ges,har du etablerat dig i Sverige ,barnen pratar svenska m.m ,låt säga 5 år innan PUT kan ges och då under förutsättning att situationen i hemlandet är oförändrad.
I annat fall är det inte flyktingpolitik vi för utan ren invandring.något vi i dagsläget inte har något som helst behov av. ulf"
Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2015, 15:03) *
Absolut inte en ickefråga! Jag citerar malarmaster som jag tyckte skrev bra i frågan. Ja hör och häpna jag håller med honom smile.gif

"Men personligen ogillar jag PUT,anser att en flykting skall hem igen när det normaliserats,man bör sätta en tidsgräns när PUT kan ges,har du etablerat dig i Sverige ,barnen pratar svenska m.m ,låt säga 5 år innan PUT kan ges och då under förutsättning att situationen i hemlandet är oförändrad.
I annat fall är det inte flyktingpolitik vi för utan ren invandring.något vi i dagsläget inte har något som helst behov av. ulf"

Fortfarnde måste väl ändå huvudfrågan vara "hur många klarar vi att ge ett värdigt och vettigt mottagande".
100 000? 500 000?? Var går gränsen?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-08-2015, 21:28) *
Fortfarnde måste väl ändå huvudfrågan vara "hur många klarar vi att ge ett värdigt och vettigt mottagande".
100 000? 500 000?? Var går gränsen?
Gita

Som jag ser det är det en helt annan fråga men nog så viktig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon