Full version: ppeltrd
hannahtheo
Vi ska snart kpa hus och fr mig r det ett mste med massor med frukttrd och buskar. Min son ville s ett eget ppeltrd s hromdagen planterade vi ngra krnor. Nu till frgan; ska man vervintra skotten inne eller ute? Hur stort mste det vara innan man kan plantera ut det? Vi kommer frmodligen bli husgare under vinterhalvret.
Huggorm
ppeltrd mste vervintras ute, de mste ha sin vinterdvala. Lt krukan st ute till lven fallit i hst, sedan placera krukan i ett svalt men frostfritt utrymme. Har du inget sdant kan du grva ned krukan s att den kommer i samma niv som om trdet vxte direkt i marken, och lgga lite hstlv ver fr att isolera. Att lta krukan st ute, ovanp marken r inte bra eftersom jorden blir genomfrusen och sedan msom tinar och fryser nr vrsolen lyser men det bli kallt p natten. Det frstr rtterna.
sa, mlardalen zon 2
Jag skulle vervintra inomhus (med tanke p att de knappt ens grott s de lr vara rtt rartade nr vintern kommer ifall krnorna grott)till vren d risken fr frost r ver. ppeltrd r dock inte frkta (frukttrd brukar inte vara det s de frkas aldrig med fr) = de frukter plantan stter kommer troligtvis inte vara som de frukterna krnan togs frn utan blir ofta mera t vildpplen = sm och sura. +Vilken sort man tog krnan ifrn spelar roll fr hrdigheten. En krna tagen frn ett svensk pple lr klara vintern bttre n krnan frn ett pple frn nya zeeland.

(ibland brukar ppelkrnor behva kallstratifiering fr att gro)
Huggorm
Bra ppekande dr, krnorna behver troligtvis vinter fr att gro s det kommer nd inte hnda frrn till vren
hannahtheo
Tack! Det dr med att dom inte r frkta vet jag, vi tycker bara det r roligt att s och flja och se vad som hnder! Sen nr vi har vr trdgrd kommer vi kpa "riktiga" ppeltrd men till dess njer vi oss med att s frn och krnor smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon