hannahtheo
16-08-2015, 19:05
Vi ska snart kpa hus och fr mig r det ett mste med massor med frukttrd och buskar. Min son ville s ett eget ppeltrd s hromdagen planterade vi ngra krnor. Nu till frgan; ska man vervintra skotten inne eller ute? Hur stort mste det vara innan man kan plantera ut det? Vi kommer frmodligen bli husgare under vinterhalvret.
Huggorm
16-08-2015, 20:01
ppeltrd mste vervintras ute, de mste ha sin vinterdvala. Lt krukan st ute till lven fallit i hst, sedan placera krukan i ett svalt men frostfritt utrymme. Har du inget sdant kan du grva ned krukan s att den kommer i samma niv som om trdet vxte direkt i marken, och lgga lite hstlv ver fr att isolera. Att lta krukan st ute, ovanp marken r inte bra eftersom jorden blir genomfrusen och sedan msom tinar och fryser nr vrsolen lyser men det bli kallt p natten. Det frstr rtterna.
sa, mlardalen zon 2
16-08-2015, 20:02
Jag skulle vervintra inomhus (med tanke p att de knappt ens grott s de lr vara rtt rartade nr vintern kommer ifall krnorna grott)till vren d risken fr frost r ver. ppeltrd r dock inte frkta (frukttrd brukar inte vara det s de frkas aldrig med fr) = de frukter plantan stter kommer troligtvis inte vara som de frukterna krnan togs frn utan blir ofta mera t vildpplen = sm och sura. +Vilken sort man tog krnan ifrn spelar roll fr hrdigheten. En krna tagen frn ett svensk pple lr klara vintern bttre n krnan frn ett pple frn nya zeeland.
(ibland brukar ppelkrnor behva kallstratifiering fr att gro)
Huggorm
16-08-2015, 20:22
Bra ppekande dr, krnorna behver troligtvis vinter fr att gro s det kommer nd inte hnda frrn till vren
hannahtheo
17-08-2015, 05:44
Tack! Det dr med att dom inte r frkta vet jag, vi tycker bara det r roligt att s och flja och se vad som hnder! Sen nr vi har vr trdgrd kommer vi kpa "riktiga" ppeltrd men till dess njer vi oss med att s frn och krnor