Full version: Äppelträd
hannahtheo
Vi ska snart köpa hus och för mig är det ett måste med massor med fruktträd och buskar. Min son ville så ett eget äppelträd så häromdagen planterade vi några kärnor. Nu till frågan; ska man övervintra skotten inne eller ute? Hur stort måste det vara innan man kan plantera ut det? Vi kommer förmodligen bli husägare under vinterhalvåret.
Huggorm
Äppelträd måste övervintras ute, de måste ha sin vinterdvala. Låt krukan stå ute till löven fallit i höst, sedan placera krukan i ett svalt men frostfritt utrymme. Har du inget sådant kan du gräva ned krukan så att den kommer i samma nivå som om trädet växte direkt i marken, och lägga lite höstlöv över för att isolera. Att låta krukan stå ute, ovanpå marken är inte bra eftersom jorden blir genomfrusen och sedan ömsom tinar och fryser när vårsolen lyser men det bli kallt på natten. Det förstör rötterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle övervintra inomhus (med tanke på att de knappt ens grott så de lär vara rätt örartade när vintern kommer ifall kärnorna grott)till våren då risken för frost är över. Äppelträd är dock inte fröäkta (fruktträd brukar inte vara det så de förökas aldrig med frö) = de frukter plantan sätter kommer troligtvis inte vara som de frukterna kärnan togs från utan blir ofta mera åt vildäpplen = små och sura. +Vilken sort man tog kärnan ifrån spelar roll för härdigheten. En kärna tagen från ett svensk äpple lär klara vintern bättre än kärnan från ett äpple från nya zeeland.

(ibland brukar äppelkärnor behöva kallstratifiering för att gro)
Huggorm
Bra påpekande där, kärnorna behöver troligtvis vinter för att gro så det kommer ändå inte hända förrän till våren
hannahtheo
Tack! Det där med att dom inte är fröäkta vet jag, vi tycker bara det är roligt att så och följa och se vad som händer! Sen när vi har vår trädgård kommer vi köpa "riktiga" äppelträd men till dess nöjer vi oss med att så frön och kärnor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon