capros aper
Jag har lite problem med mina frösådda citrusväxter (citron, klementin och blodgrape) och granatäpple. Citrusarna såddes i vintras och växte snabbt när de stod inomhus under extrabelysning. Sedan de togs ut i början av juni har jag inte sett någon tillväxt alls. En av klementinerna har en del gulaktiga blad längst ner på plantan.

Granatäpplena såddes för ca 3 år sen och har förvarats i rumstemperatur inomhus. De fällde bladen i höstas, fick nya blad i vintras som fälldes i början av våren. Jag minns inte exakt när jag placerade ut granatäpplena men tror det var i mitten/slutet av våren. Under den varma veckan i slutet av juni/början av juli fick de en massa knoppar och fullt med sidogrenar växte ut. Under större delen av juli och hittills i augusti har de inte växt synbart. Vissa av de nya små bladen har skrumpnat ihop och några av de äldre bladen har börjat gulna/bli bruna i topparna. Jag har haft problem med att tillväxten helt plötsligt slutar inomhus också. Har slutat med att de fäller alla bladen.

Jag har en hel dröse med andra växter som står tillsammans med citrusarna och granäpplena och de växer hur bra som helst (t.ex. guava, feijoa, passionsfrukt, fikon, naranjilla m.m.).

Någon som vet vad som kan vara fel? Kräver de här växterna annan typ av skötsel än de andra jag har? Alla växter är planterade i väldränerade krukor med U-jord.

Jag bifogar bilder. Jag tycker att de ser väldigt fina ut som de är men hade såklart velat att de skulle sätta lite fart under sommaren!

Vore tacksam för svar!

[attachment=83529:P1020148_1.jpg]
Granatäpple

[attachment=83532:P1020151_1.jpg]
Granatäpple

[attachment=83530:P1020150_1.jpg]
Citron

[attachment=83531:P1020149_1.jpg]
Clementin
Bassam
Hej

växter som kommer från medelhavet, de har samma skötsel, jag tycker om att de ser fint, men du kan vattna dom bra, jorden ska torka före nästa vattning, plus de behöver lösning näring som passar dom, i affären säljer de lösning näring för citrus, jag prövade detta, de funkar jätte bra.

Obs

Ge dom halv doser som företag rekommenderar.

H.Bassam
sparvuggla
Har du planterat dom i surjord? Det ska dom ha.

Men det kan vara den kalla och regniga sommaren helt enkelt. Speciellt om dom stått på skuggställe också.

Fast jag tycker inte dom ser ut att må så dåligt. Granatäpple brukar bli kal undertill med tiden då den tappar bladen till vintern normalt.
Bassam
Hej

Jag tycker om att ibland deras ärv spelar mycket roll, du kan se på sorter informationen.

H.Bassam
capros aper
Till att börja med, tack för svaren.

Granatäpplena omplanterades i våras och har inte växt särskilt mycket, därför tror jag inte att näringen är något problem. Jag har däremot också varit inne på att jag kan ha haft lite otur med deras dåliga gener. Dock så är det mer troligt att jag gör nåt fel, men det känns ju bra att kunna skylla på nåt annat smile.gif Kärnorna togs från frukter köpta i en vanlig butik så jag har inte koll på sort tyvärr. Faktum är att jag idag köpte ett par nya granatäpplen som jag ska ta frön från och plantera..

Växterna har U-jord. Någon av citrusplantorna har planterats i medelhavsjord men jag har inte sett någon skillnad på dessa och de andra. Surjord, det är medelhavsjord eller rhodondendronjord eller?
Visst, absolut skulle det kunna vara den kalla sommaren med. Plantorna har fått ungefär 6 timmars solsken per dag, sen går solen över husen och det blir skugga. Växterna står vid en syd/väst-vägg.

Jag har sett bilder och videor på youtube med folk som har granatäppleplantor som är lika gamla som mina. Deras är mycket större. Klart spelar det roll var de bor etc, men ja... Hade hoppats att mina skulle få växa hela våren och sommaren innan de tappade sina blad iaf.

Jag bifogar en bild där man bättre ser hur det kan se ut när de nya, små bladen på granatäpplena skrumpnar.
[attachment=83556:P1020153_1.jpg]
Bassam
Hej

Jag tycker om att den växter haft någon av lus, finns flera lus sorter som är mycket små o man kan såg dom bara
med mikroskop, du vet att de suga växter näring, så blir växter dåligt med växt.

Min förslag:

1 hämta klister typ o passera klister över hela planta men special på under sidan av blad, insekter med sina ägg klistra på typen, göra detta flera gångar mellanrum några dagar.

2 de tycker inte duscha om duscha, så du behöver duscha växter medelhavet ofta, om du kan två gångar på dagen på morgon o på kvällen.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon