Jag har lite problem med mina frösådda citrusväxter (citron, klementin och blodgrape) och granatäpple. Citrusarna såddes i vintras och växte snabbt när de stod inomhus under extrabelysning. Sedan de togs ut i början av juni har jag inte sett någon tillväxt alls. En av klementinerna har en del gulaktiga blad längst ner på plantan.
Granatäpplena såddes för ca 3 år sen och har förvarats i rumstemperatur inomhus. De fällde bladen i höstas, fick nya blad i vintras som fälldes i början av våren. Jag minns inte exakt när jag placerade ut granatäpplena men tror det var i mitten/slutet av våren. Under den varma veckan i slutet av juni/början av juli fick de en massa knoppar och fullt med sidogrenar växte ut. Under större delen av juli och hittills i augusti har de inte växt synbart. Vissa av de nya små bladen har skrumpnat ihop och några av de äldre bladen har börjat gulna/bli bruna i topparna. Jag har haft problem med att tillväxten helt plötsligt slutar inomhus också. Har slutat med att de fäller alla bladen.
Jag har en hel dröse med andra växter som står tillsammans med citrusarna och granäpplena och de växer hur bra som helst (t.ex. guava, feijoa, passionsfrukt, fikon, naranjilla m.m.).
Någon som vet vad som kan vara fel? Kräver de här växterna annan typ av skötsel än de andra jag har? Alla växter är planterade i väldränerade krukor med U-jord.
Jag bifogar bilder. Jag tycker att de ser väldigt fina ut som de är men hade såklart velat att de skulle sätta lite fart under sommaren!
Vore tacksam för svar!
[attachment=83529:P1020148_1.jpg]
Granatäpple
[attachment=83532:P1020151_1.jpg]
Granatäpple
[attachment=83530:P1020150_1.jpg]
Citron
[attachment=83531:P1020149_1.jpg]
Clementin