Ludd
Hej,

Som rubriken nmner s har jag besprutat tv rtt nyplanterade kltterrosor - en flammentanz och en honungsros - med spvatten och en skvtt rdsprit. Jag anvnde dock diskmedel (Yes) istllet fr spa, vilket verkade ha fungerat fr nn annan p ntet.

Bara nn dag efter jag hade besprutat brjade buskarnas blad bli flckiga och skotten svarta. En del grenar har ocks fallit av. Jag har nu skljt buskarna ordentligt med vatten och det verkar inte ha blivit vrre.

Vad jag undrar r om jag ska beskra buskarna? Vad jag tnker mest p r dr skotten r svarta. Lnkar ngra bilder nedan.

Flammentanz: http://s2.postimg.org/7oly1siwn/IMG_7092.jpg
Honungsros: http://s2.postimg.org/bwgqajkc7/IMG_7102.jpg

P.S. jag r helt ny p det hr med rosor och trdgrd, s vore jttekul om nn med lite erfarenhet kan ta sig en titt! Tack p frhand.
Krolliljan
Sprutade du nr det var sol?
Ludd
Ja, det gjorde jag nog. Frst en gng p dagen nr det var sol och sen en gng till p kvllen.

Jag tror jag tar och klipper bort skotten eftersom det inte verkar hnda ngot dr nd. Frhoppningsvis r resten av plantan okej och den slr nya skott.
Bassam
Hej

Jag tycker om att du anvnde stark blandning, s vi skrev alltid att man ska prva blandning p ngra bladen, om detta fungerar bra efter ngra dagar , det bli bra att anvnder blandning p hela vxter annars ska man gra lttare blandning, men det r ingen fara p grund av rtterna friska, ta bort skadad delar, o sen ska komma fina nya skottar.

H.Bassam
sa, mlardalen zon 2
Vxter blir ltt snderbrnda ifall man sprutar med medel nr det r soligt.
fvd
Spola bort lssen med vatten i stllet och klipp bort dliga grenar. Det finns ingen kemisk besprutning som biter p lss annat n tillflligt. Se till s att du har rtt milj fr rosorna i stllet mycket sol och vatten och bra jord. Jag 4 sorters klngrosor och ven rabattrosor och sprutar aldrig. Ngon enstaka gng har jag haft lss men det r ver nstan innan det har brjat. Rdspriten r olmplig det r inte konstigt att bladen ger upp.
Ludd
Tack fr alla svar!

Jag klippte bort det som sg dligt ut och efter ngra veckor slog buskarna nya skott. Fr de lss nsta r igen blir det att spruta med bara vatten och tryck.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon