Eva i Norrköping
I år blommar nästan ingen av mina kejsarkronor. De är bara två år gamla, och förra året blommade de jättefint. Har jag missat något i gödningen? Kan jag ge dem något speciellt i år, så de kommer igen nästa år? Jättetacksam för tips och råd!
Unn
Har inte heller mycket kjejsarkronsknoppar i år. Min erfarenhet är att de är lite av en varannanårsblomma, de år de inte blommar tycks de ha satsat på att "utöka familjen" i stället. Har ingen aning om man kan göra något åt det, så jag hakar på frågan om jag får smile.gif
Unn
evelina
Satt 2 lökar hösten 2002, förra våren åt liljebaggarna upp dom ,hann liksom inte med wacko.gif I år har det kommit upp 11 st och nu ligger jag i!!!för inga "baggar" ska få äta upp min "nya familj".
Vad jag gjorde i höstas var att mylla ner benmjöl kanske var det som hjälpte?
smile.gif
Ewa L
Mina har blommat fantastiskt varje år, men nu är det bara "gänget" på södersidan som har blommor. De på norrsidan har i år blivit ett jättebuskage, men inga knopp.
Eva i Norrköping
OK, får satsa på att göda lite och hoppas på nästa år...! Tack för era svar!
Gossen Ruda
Lökar och knölväxter kan ofta bete sig så här och orsaken är nog näringsbrist. Det finns inte tillräckligt med upplagsnäring för att skapa en blomma. Dom kan till och med ligga i jorden utan att ens skicka upp en stam medans näringssamlandet pågår. Jag trodde en gång att några liljor försvunnit så jag skulle sätta några andra blommor på samma ställe. Men när jag grävde dök lökarna upp så dom fick ligga kvar. Nästa år blommade dom.
Kajsa
Jo, kejsarkronorna tar paus vissa år, lite nyckfulla. Men som Gossen Ruda skriver så ska dom nog ha gödsel, har en pion ihop med mina och det brukar vara pionen jag gödslar och så får kejsarkronorna lite i farten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon