Susaste
Vi planterade en aroniahäck för ca 4 år sedan. Halva delen av häcken växer jättefint, tät, kraftig och ca 2 m hög. Andra halvan växer dåligt, har svaga grenar som hänger ner och endast ca 1,2 m hög. Vad göra? Kan det hjälpa att klippa ner den svaga delen helt? Det växer mycket kirskål i den delen av trädgården, kan det påverka, att det tagit för mycket näring från häcken?
Huggorm
Det kan vara så att kirskålen tagit all näring och vatten från jorden, men det kan också vara jordförhållandena som skiljer sig åt. Kanske det är mindre matjord på ena sidan, eller att berget är nära jordytan där?
Susaste
CITAT (Huggorm @ 21-08-2015, 16:46) *
Det kan vara så att kirskålen tagit all näring och vatten från jorden, men det kan också vara jordförhållandena som skiljer sig åt. Kanske det är mindre matjord på ena sidan, eller att berget är nära jordytan där?

Tack för svar! Jag tror att det är ungefär lika mycket matjord och vi har inte berg i närheten, men det kan förstås hända att jordkvaliten är sämre av någon anledning. Tror du att det hjälper att klippa ner, rensa ogräs och gödsla?
Huggorm
Jag vet inte om man bör klippa ner innan man löst problemet. Jag skulle börja med att rensa ogräs, lägga på lite gödsel och gärna täckbark ovanpå. Sedan vattna en del också, och vänta till jag ser buskarna ta sig innan jag klipper ner dom. De behöver ju sina löv för att kunna växa till, inte minst under jord.
Susaste
Tack, då provar jag med det. smile.gif
Bassam
Hej

Man kan gödsla under växt tiden vår o sommar, men beskärning ska bli under vårvinter eller JAS perioden.

H.Bassam
jo i ö-bro
Kanske testa gödsel som vattnas ned rejält så häcken hinner få det innan kirskålen med sina ytligare rothärvor "äter upp" det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon