Full version: Millettia japonica
P-A Albinsson
Jag fick en Millettia japonica i present. Jag har svårt att hitta någon detaljerad svensk information. På amerikanska sidor har jag sett att den funkar till zon 8a i USA -- alltså inget för mig i Östergötland, men på polska Wikipedia står det nåt i stil med 'mycket härdig' och zon 4 (!).

Är det nån som kan upplysa mig om denna växt?
Huggorm
Enligt PFAF är det ett annat namn för wisteria japonica, alltså japanskt blåregn, men jag vet inte.

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinN...steria+japonica
P-A Albinsson
Märkligt. På polska sidan står det uttryckligen att det inte är wisteria.

Kikade på den polska lappen som kom med växten igen och lyckades fatta att det står zon 6-7 på den vilket skulle innebära ca -20° C i medelvärde för lägsta temperaturen. Inser nu också att polska wikipedia-sidan har skrivit fel med romerska siffror om man jämför med källan de refererar till (4 istf 6).

Är det zon 6 så blir det ca -20 i medel för lägsta temp, och det är väl kört här. Hade -30 nån dag den där senaste svinkalla vintern. Får nog bli kruka och uterum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon