Full version: äppelmynta
anne
tongue.gif Har precis skaffat ett vackert ex av äppelmynta.

Men hur sköts den?? Som de vanliga myntorna?? Skall den övervintra eller sticklingsförökas.

Ananas salvia: övervintras frostfritt eller sticklingsförökas???

wub.gif I örtbutiken blir man alldeles ha galen och så står man där med skägget i dörren. Hoppas att det är någon som vet.

Kramisar Anne
Cilla
Jag har brokbladig och helgrönbladig äppelmynta, och de har klarat två vintrar väl i zon 3. Den brokbladiga blev 1,50 m i somras och blommade på prydlig stängel hela sommaren.

Förökat har jag gjort med sticklingar, det går snabbt men har inte varit nödvändigt för övervintringen.

Så värst god tycker jag inte att äppelmyntan är, men inte direkt äcklig heller. Mina är godast när de nått nässelplockarstadiet, men jag vill ju ha blommen och låter dem växa. Har du smakat?
Unn
Äppelmynta...låter ju som om det skulle kunna bli gott te?
Den ska jag leta efter till kryddlandet!

Är den lika invasiv som den vanliga myntan tro? smile.gif
Unn
Cilla
Jag har under 10 år haft 3-5 olika sorters myntor och sedan två år en större mängd olika arter. Äppelmyntan hos mig blir gärna grov i stjälken, och när den lägger sig ned rotar den sig snabbt. Dock verkar den inte som grön- eller krusmyntan komma igen med fler rotskott än tidigare år.

Jag har numera de flesta myntor nedgrävda i hinkar så att de inte ska sprida sig. Försöker också ställa dem på avstånd så att de inte ska hybridiseras och bli en och samma grönmynta allihop.

Rosenmyntan förresten, det är en livlig och vacker liten krabat. har på två år inte spridit sig så mycket, men kommer igen med en kraftig kvast blommande doftstälkar.
anne
tongue.gif Tack snälla för svar.

Så den sprider sig villigt=plantering i hink
Inte för nära andra myntor då de blandar sig.
Sen, ja man kan göra ett otroligt välsmakande te av denna mynta.
1,5 m hög, det måste jag komma ihåg. Annars blir det lite fel i planteringen och det gick utmärkt att övervintra den i landet (bor i zon 2-3) även sticklingsföröka den.

Tack så mycket och kramisar från Anne.
Siri
Tack för mynta-infon! Gillar att göra te på dem. Blev intresserad av rosenmyntan. Cilla- var har du fått tag på den?
Cilla
Jag tror att den går att köpa. Det är länge sedan sommaren nu, men jag har för mig att jag har den i två blommande färger - illande djuprosa och så tror jag det var vit.

Jag fick flera plantor och sticklingar på örtagårdar och hos trevligt trädgårdsfolk på Österlen i somras. Myntor är ju inga växter man behöver köpa som planta, man kan lika gärna börja med en stickling. Går man till en handel där man är ofta eller där man köper en massa andra saker är det inte konstigt om de glatt säger ja till att man får knipsa en av deras plantor på en kvist.

En annan mynta som jag fick på detta sätt var ingefäramyntan. Den verkar också komma med stormsteg i år.

En massa myntor blommar fint, men den som jag använder mest till mat är hittills pepparmyntan.
Siri
Ingefärsmynta, intressant! Nu är det bara för mig att skaffa myntor, jag kan nog få tag på någon stickling i allafall vet jag och nu har jag förstått att det finns en del. Tack igen. wub.gif
Fenja
Vet någon om äppelmyntan klarar att övervintra i zon 4, jag har fått en stickling idag?
Tack på förhand!
Fenja
Cilla
Vet inte, men den har klarat i zon 3 att bli slarvad med. Stått i kruka som jag glömde gräva ned. Genomfrusen, inget vatten nu på våren, säkert för mycket efter snösmältning osv.
Fenja
Tack Cilla!
Jag gräver ner min ute i landet så skyddat som möjligt och håller tummarna.
Fenja
mynta
Äppelmynta, i synnerhet sen gröna klarar zon 4 utmärkt. Den variegerade hyfsat, men har man otur, så kan en blöt & barsnövinter ta kål på den... sad.gif

Men, som sagt den gröna, den VÄXER. MKt! Rotsanering ett måste. tongue.gif

Lilla rara rosenmyntan, ingen mentha för alldel, utan en calamintha, sprider sig inte på samma våldsamma sätt som menthorna med rotutlöpare, utan den fröar rikligt. Den är så fin, själv så har jag den illcerisa sorten, ursprungligen uppdriven från frö inköpta på Impecta. Fin som kantperenn oxå. Å vacker i thé, om man oxå samlar in blommorna...*le*

Äppelmynta är god som thé, men desto härligare som myntadrick... Man låter rikligt med myntakvistar dra i vatten över natten i kylen. Sedan silar man av, sötar & tilsätter eventuellt lite citron. Skönt i sommarvärmen.

I myntayogurt är den smarrig med... Blanda ned ett par blad per dl naturell yogurt, kör med mixerstav & söta eventuellt med honung. smile.gif
mynta
Ååå, ja just det, äppelmyntan är av den mildare sorten mentholmässigt.
Cilla
Rosenmyntan kommer villigt och väldoftande hos mig och verkar både rot- och fröså sig - lite lagom. Jag har börjat dela på plantorna och ska ha den också som prydnadsblomma i äng och i rabatter. Blommen är fin och humlor och bin besöker dem ofta!

Fenja
Cilla!!
Var har du fått tag på Rosenmyntan, den är ju alldeles underbar!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon