Full version: Klockranka
Trampendal
Jag har odlat klockranka i år (för första gången). Den har vuxit bra och pryder sin plats, men det finns ingen tillstymmelse till knoppar.

Nu undrar jag, om jag sår den igen nästa år (för jag antar att det är kört för i år) hur får jag den att blomma?
Den har haft det lite mörkt där den står, är det orsaken?
Åsa, mälardalen zon 2
Klockranka brukar vara väldigt sen att blomma ibland börjar de inte förren en bra bit in på hösten. Att den står skuggigt kan ju försena blomningen ytterligare.
Trampendal
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-08-2015, 09:46) *
Klockranka brukar vara väldigt sen att blomma ibland börjar de inte förren en bra bit in på hösten. Att den står skuggigt kan ju försena blomningen ytterligare.

Okej, tack för svaret.
Jag sådde den ganska sent också så då blir det nog inga blommor.
kerstin z5-6
Den kan övervinras ljust o svalt nerklippt som krukväxt blommar då tidigare nästa sommar
Bassam
Hej

Växterna som vi väntar av de blommor eller frukt. de behöver bra ljus med näring som innehåller fosfor o kalium med lite kväve. mera kväve ger mera grönskar och lite ljus ger också lite blommor eller inte men de ger mera grönskar. så det är viktigt att välja plats som passar och näring som passar växter. det hjälper inte att säga att jag tycker den här växt. men vi ska fråga om plats passar eller inte.

obs

Det finns ett talesätt

Man kan inte få alla önskning. vindarna går som fartyg är inte längta.

-- före att odla tänka studera allt miljö jord vind sen man kan tänka på växter som passar, väljer växter ska man man studera sina skötsel råd. sen kan se på grannar trädgård. sen ska man fråga plantskolor vaktmästare. om detta är bra plantskola som anställa bra trädgårdsvaktmästare med bra utbildning o praktik. tyvärr väljer nu plant skolor billiga anställ. för att de jobbar med växter som tror att växter inte levande. ofta om man fråga dem. de svarar vet vi inte. vi tror att de är flyttar från ansvar. men de vet inte. och de känner sig att de behöver inte vet. men vem som betalar alltid kunder som betalar jobb pengar intresse. kunder blir besviken men de kan ge kunden lite pengar.

H.Bassam

Trampendal
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-09-2015, 01:24) *
Den kan övervinras ljust o svalt nerklippt som krukväxt blommar då tidigare nästa sommar

Åh, typiskt, det skulle jag inte ha läst. ohmy.gif

Jag tyckte att det var skönt att odla nåt som jag inte behöver övervintra, men nu blir jag ju tvungen att
försöka fast jag har så ont om plats. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon