Full version: Bygge av växthus
Stenis49
Hej!
Jag planerar att bygg ett Växthus/Orangeri och undrar om någon vet något om att ha ett värmeförråd under växthuset. Jag skulle vilja fylla ett förråd under huset med sten och med hjälp av fläktar köra ner varmluft från växthuset under dagen. Nattetid skulle det kunna fungera som buffert för en bra växtmiljö!

Sten-Åke Granberg
jaj-51
Hej.
När jag byggde mitt växthus 40kvm gjorde jag något liknande.

Isolering mot leran 10 cm frigolit,
massor av "vanliga" avloppsrör (125mm) (cc 30cm?)
fyllde på 50 cm med sand

Två termostater och en reostat att laborera med.

Resultatet var nedslående skillnaderna i temperatur låg inom mätnoggrannheten.

Kanske den ökade luftcirkulationen på natten medförde att luften kyldes mer mot glaset och den vanliga skiktningen som normalt sker i stillastående luft åt upp all tillförd värme.

Systemet skrotades efter bara en enda säsong.
RibesRubusVitis
Jag har en mycket enklare lösning i mitt lilla (8 kvm) växthus: Två vattenfyllda plasttunnor med lock i norrgavelns båda hörn. De kyler knappast men borde fungera som buffert mot kortvariga köldknäppar för även med frost ute kan det en solig vinterdag bli 25 grader inne.
ollem
Min erfarenhet är att värmebuffert ska undvikas, i stället bör man isolera golvet mot marken.

Två orsaker:

1. Det är svårt att undvika att man även laddar stenmagasinet med fukt. Spill vid vattning och kondensation på stenarna när den varma luften möter stenarna. Väldigt ofta underskrids daggpunkten och fukt faller ut som fritt vatten. Denna fuktiga luft transporterar man upp från stenmagasinet nattetid och svampsjukdomar uppkommer lätt.
2. Rent växtfysiologiskt finns det ett samband mellan temperatur och ljusstyrka. För de flesta växter är det fördelaktigt att sänka temperaturen, kanske mer än man tror, nattetid.
Totte-70
Jag har funderat på om man kan ha frigolit på både utsidan och innsidan av grunden (under mark).
Om man inte kan ha på båda sidor, vilken är då att föredra?

Golvet ska jag givetvis isolera wink.gif
Totte-70
Jag har funderat på om man kan ha frigolit på både utsidan och innsidan av grunden (under mark).
Om man inte kan ha på båda sidor, vilken är då att föredra?

Golvet ska jag givetvis isolera wink.gif
Bengalow
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2015, 09:22) *
Hej.
När jag byggde mitt växthus 40kvm gjorde jag något liknande.

Isolering mot leran 10 cm frigolit,
massor av "vanliga" avloppsrör (125mm) (cc 30cm?)
fyllde på 50 cm med sand

Två termostater och en reostat att laborera med.

Resultatet var nedslående skillnaderna i temperatur låg inom mätnoggrannheten.

Kanske den ökade luftcirkulationen på natten medförde att luften kyldes mer mot glaset och den vanliga skiktningen som normalt sker i stillastående luft åt upp all tillförd värme.

Systemet skrotades efter bara en enda säsong.

Det kan jag förstå! Varken luft eller sand är värmehållande. Se på Sahara, där det ibland blir minusgrader på natten! Att fylla golvet med stenar är bättre, men tänk på, att dessa också bevarar kyla! Har du övervägande varmt, som i Skåne, så kan det förbättra värmehållningen i ett rum, men fysiologiskt, så tror jag att växter behöver en "andningspaus" under natten, för att återhämta sig. Moderna drivhus har ju lampor och värme hela dygnet, men hur blir växterna..? Tokdrivna, smaklösa, vattniga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon