camillalindskoug
23-08-2015, 13:36
Jag har plockat brännässlor och haft dem i vatten till de jäst. Därefter har jag använt koncentratet till gödning. Jag udrar dock hur länge nässlorna kan ligga och gotta sig i det där vattnet innan det blir... gammalt? Och om jag avlägsnar nässlorna, hur länge håller sig i så fall koncentratet?
Halaj!
Hur ska det kunna bli gammalt? Vad menar du med gammalt? Det blir väl bara bättre och bättre?
//T
Pauline/Sthlm
26-08-2015, 09:36
...tänkte just säga det; det är väl när det är gammalt som det är färdigt hehe
Tycker det finns en naturlig bortre gräns - man vill inte ha gucket kvar hur länge som helst utan ser till att göra av me't. Inte provat spara länge men poängen är väl kväve o det torde inte försvinna. Alternativt börjar det tillväxa mögelsvampar el sånt som man kanske inte vill dränka växterna i, använd före dess om du tror det är illa.
Mjärden
18-03-2016, 13:48
Jag har klippt sönder alla slags växter inkl nässlor och lagt i vattenhinkar för att använda som gödning efter ett tag. Men väntar man för länge så att hela blandningen surnar och blir illaluktande känns det inte speciellt roligt att vattna sin odling med denna tinktur.
Jag har inte mätt tiden, beror lite hur varmt det är ute, men skulle tro att från några dagar upp till en vecka är lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.