rogann
Hur gör jag när rosorna har blommat över? Vart klipper jag så att det blir rätt?
Har fått reda på att det är rosbuskar och att man då inte ska klippa ner dom utan bara ta bort bruna grenar o blad När en ros på busken blommat över är det bara att klippa av den ? Vill gärna ha hjälp med hur jag gör
Har trott att man skulle klippa ner dom varför de inte hinner bli så höga innan säsongen är över

Tacksam för svar
fvd
Du behöver inte klippa bort de vissna blommorna ta bar bort med handen de går lätt att bryta loss när det är dags. Någon annan klippning under sommaren eller hösten gör man inte det görs på våren. Fast jag brukar klippa bort döda grenar och ta bort fula blad här och där.
Krolliljan
Jag klipper av de flesta utblommade blommorna. ( förutom högt upp på honungsrosorna och några som jag tycker kan ha nypon typ daggros)
Jag klipper ovanför ett par blad nedanför blomman. De återblommande i alla fall.
kerstin z5-6
ta reda på vilken sort de är -engångsblommande är det igen ide att klippa
Kajsa
Ett tips är att låna eller köpa den praktiska delen av böckerna"Rosor från Nordiska Trädgårdar " rosval, användning, skötsel av Lars - Åke Gustavsson. Men som Kerstin skrev man bör veta vad för ros man har.
Många rosor blir höga mot hösten och mer än vanligt i år efter allt regnande. Klena rabattrosor är bäst klippa i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon