Full version: Avenbokshäck
AnnaPanna
Jag är nybliven villaägare och på tomten står en häck av Avenbok. Hur ska jag sköta om den på ett bra sätt?

Plantorna sattes för två år sedan och har växt till olika höjd och tjocklek, de är ännu för korta för att klippas. De flesta pinnar som stöttar häcken är nu kortare än plantornas höjd (och tänkt höjd). På marken ligger täckbark men en hel del ogräs kommer upp. Gamla löv från i fjol sitter fortfarande kvar. Knopp har kommit fram men inte slagit ut än. Det finns också ett "hål" i häcken då en planta dött. Vilken tid på året kan jag plantera in en ny?

Jag blir glad om någon ger mej konkreta och handfasta råd på vad som ska göras.

Hälsningar från AnnaPanna, zon 3
Gossen Ruda
Det är lämpligt att plantera nya plantor nu. Löven sitter oftast kvar över vintern. Vänta med att klippa på höjden tills häcken har nått rätt höjd men det är ingen katastrof om man missar. Den går att kapa ner senare och den kan även bli högre. På sidan bör man klippa så snart som möjligt för att den skall grena sig. När den blir äldre måste den hela tiden hållas in annars kan den bli hur bred som helst.

Jag klipper varje år strax innan midsommar och en gång till på sensommaren, augusti ungefär. Vid midsommar gör jag huvudklippningen med sidojusteringen. Den ser väldigt tunn ut efteråt men grönskar snabbt. Den senare klippningen är mest för att hålla in skotten. Det går säkert att klippa på annat sätt, den är tålig mot det mesta.

Ogräs är inget problem, den blir så tät nertill att det mesta kvävs. Kolla om stöden verkligen behövs. På 2 år borde plantorna ha rotat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon