emmalofo
Hej,

Denna buske som är vanlig i kommunala anläggningar där jag bor verkar effektiv för att täcka tråkiga slänter o dylikt.

Någon som vet vad det är? Erfarenheter?

Mvh Emma

[attachment=83587:IMG_0458.JPG]

[attachment=83588:IMG_0457.JPG]
Huggorm
Stephanandra incisa tror jag, vet inte vad den heter på svenska
*Stintan*
Ja jag vet inte heller något svenskt namn på Stefanandra incisa. En utomordentlig marktäckare som passar bra i slänter då den också verkar tåla en del torka.
malarmaster
det finns flera varianter,den vanligaste och också den som oftast används av parkförvaltningar är Stephanandra incisa "crispa",härdig till zon V ,höjd 0,4-1,2 m,svenskt namn: liten stefanandra
En större finns ,då heter den bara insica,svenskt namn stefanandra,höjd upp till 1,5 m härdig till zon lll.
en större art finns, tanakae,stor stefanandra höjd till 2 m men härdighet dålig,till zon ll. Ulf
emmalofo
Tusen tack för svar! Blir som alltid imponerad av alla hjälsamma och duktiga trädgårdsmästare(!) som hänger här.

Sån får det bli till min tråkiga, tråkiga slänt om jag någonsing orkar rensa bort befinlig växtlighet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon