Mjärden
26-08-2015, 19:07
En odlingsgranne till mig har odlat svartkål i år med gott resultat. Är det någon här på forumet som odlat och i så fall var köpte ni plantorna på våren - här på Odla eller annanstans ?
Åsa, mälardalen zon 2
26-08-2015, 19:25
Jag odlar och jag sådde frön i april. I år blev de stora och fina, förra året fick jag invasion av kålloppor som åt upp kålen så den hann aldrig bli så väldigt stor även om den växte igen efter angreppet där på hösten
Odla kål är ett lotteri, vissa år går det superbra andra år får man en massa ohyra trots att man försöker täcka med nät och dyl.
Mjärden
27-08-2015, 09:10
Tack för infon

betydligt mer än den jag fick av Nelsons Frö i Tingsryd, som svarade att jag skulle så fröna från början och köpa i fackhandeln.
Den kalla och regniga våren och försommaren kanske var postitiv för odling av kål. Min omtalade granne har förutom svartkål odlat grönkål utan nät och broccoli under nät, allt med strålande resultat.
biolotov
27-08-2015, 22:38
Sådde från frö och testade att sätta ut alla mina olika kålplantor relativt sent för att undvika angrepp. Samt sparade ett par plantor av varje sort efter tips att ohyran oftast tar de första plantorna man sätter ut. Fungerade bra i år, behövde inte använda backup-plantorna! Sen har ju vädret varit bra i sommar också.
I år verkar svart/grönkål, broccoli och spetskål växa bra. Vitkålen är riktig trög.
Kål är roliga att så från frö, dom kommer upp och blir stora snabbt
Mjärden
28-08-2015, 17:54
Jag fick några vitkålsplantor, som jag satte ut. Tre st under vävtak tillsammans med squaschen och de har kommit ganska bra, tveksamt dock om de hinner bli färdiga. de yttre bladen har lossat, men de inre har inte vecklat ut sig, så kanske blir det lite ändå. De andra plantorna har vuxit dåligt.
Mjärden
01-09-2015, 16:38
En fråga till Odla.nu:
Säljer ni frön eller plantor till svartkål ?
Eva i Västerås
02-09-2015, 07:58
Runåbergs har frön till Svartkål. Och alla andra kålsorter. T.ex. min favorit, grönkålen Red russian.
*Stintan*
02-09-2015, 09:58
CITAT (Mjärden @ 01-09-2015, 17:38)

En fråga till Odla.nu:
Säljer ni frön eller plantor till svartkål ?
Det får du nog ringa Odlas kundtjänst och fråga.
Kundtjänst 0451 - 610 30
Mån - Fre 8-13
Mjärden
03-09-2015, 09:35
CITAT (*Stintan* @ 02-09-2015, 10:58)

Det får du nog ringa Odlas kundtjänst och fråga.
Kundtjänst 0451 - 610 30
Mån - Fre 8-13
Jag var inne på sidan, men hittade inte någon mailadress att fråga på. Tänkte att Odla kunde få
lite tillbaka för att de har vänligheten att upplåta detta forum åt oss utan en massa irriterande
reklam, som förekommer på ett annat trädgårdsforum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.