Duchess
26-08-2015, 19:53
[attachment=83589:Hibiskus.jpg]
Jag har en ganska stor blå hibiskus som står nära husväggen. Jag undrar om jag behöver vara orolig över dennes rötter ska skada husgrunden?
Har den långa rötter?
Går dom vågrätt eller rakt ner?
Om jag ska flytta den, när är bästa tid och hur ska jag bära mig åt?
Bengalow
26-08-2015, 20:58
Jag kan inte tänka mig, att den skall skada grunden till huset, men att den mår bra där den står, beror på att vattentillgången via dräneringen går precis där. Rötterna kan växa ner i ledningen och orsaka ett stopp, om huset är dränerat med lerrör, och således skarvar. Modernare plaströr brukar inte påverkas. Gräv någon meter bort för att kolla vad slags rör ni har i dräneringen.
Tjusig buske!! Var rädd om den! (men den skall beskäras ganska hårt emellanåt. Det tål den väldigt bra!)
Duchess
26-08-2015, 21:06
Jag behöver inte gräva för att kolla rören. Jag vet att det är gamla lerrör.
Dräneringen ligger ju ca 2,5 meter ner under markytan, så då har den ganska långa rötter då, eller?
Då bör jag nog ta bort den, så den inte skadar dräneringen.
Kan jag göra det nu, eller ska jag vänta tills den har blommat klart. Ska jag beskära den kraftig först så jag har lättare att hantera flytten av den?
Den är ca 10 år gammal.
Eva i Skåne
27-08-2015, 10:04
Två och en halv meter långa rötter har den inte!
Aqvakul
27-08-2015, 10:04
Tror inte du behöver oroa dig, låt den stå kvar...
Hej
1 ( ska jag vänta tills den har blommat klart ). det är bättre att inte göra någon med växter, om växer har blommor.
2 man kan flytta växter under hösten.
3 på grund att du har djup väldränerad, så risken för att de ska skada grund huset lite.
H.Bassam
Duchess
27-08-2015, 12:46
Ok, då ska jag kanske låta den stå kvar :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.