|
Människorna i Sverige är nog den sömnigaste nationen i hela världen! När de är vakna ägnar de sig åt prat om väder och vind och skryt på FB och påhopp på dem som är vakna och ser hur det är i världen!
Sannerligen ett mycket märkligt folk som gärna gör och talar som Storebror säger!
*Stintan*
27-08-2015, 09:07
Känner inte igen det där. Ser inget av det på Fb.
Bengalow
27-08-2015, 10:33
Det är ju skönt, att någon är vaken, och alarmerar. Jag tänker närmast på Margareta Kjellberg med "Hottentott-visan"...
CITAT (Bengalow @ 27-08-2015, 11:33)  Det är ju skönt, att någon är vaken, och alarmerar. Jag tänker närmast på Margareta Kjellberg med "Hottentott-visan"... https://m.youtube.com/watch?v=yIs7FWeFaLYCITAT (*Stintan* @ 27-08-2015, 10:07)  Känner inte igen det där. Ser inget av det på Fb. https://m.youtube.com/watch?v=TElE6-clmVs
*Stintan*
27-08-2015, 14:01
CITAT (silos @ 27-08-2015, 13:19)  ??? Är inte på Fb eller forum för att kolla på youtube.
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2015, 15:01)  ??? Är inte på Fb eller forum för att kolla på youtube. Det vet jag! Jag för min del kollar överallt!
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2015, 15:01)  ??? Är inte på Fb eller forum för att kolla på youtube. Cyclop? Gita
Bengalow
28-08-2015, 19:12
Om man nu skall karaktärisera någon, Gita, så borde man väl använda sig av en betäckning som passar. "Cyklop: enögd jätte av manskön". Att du vill förnedra någon med adjektivet "enögdhet", och inte veta vad det är, tja det berättar en del om dina kunskaper. Vet du vad en "hydra" är?
CITAT (Bengalow @ 28-08-2015, 20:12)  Om man nu skall karaktärisera någon, Gita, så borde man väl använda sig av en betäckning som passar. "Cyklop: enögd jätte av manskön". Att du vill förnedra någon med adjektivet "enögdhet", och inte veta vad det är, tja det berättar en del om dina kunskaper. Vet du vad en "hydra" är? Cyclops Also found in: Medical, Acronyms, Encyclopedia, Wikipedia. Cy·clops (sī′klŏps) n. pl. Cy·clo·pes (sī-klō′pēz) Greek Mythology 1. Any of the three one-eyed[/b] Titans who forged thunderbolts for Zeus. 2. Any of a race of [b]one-eyed giants, reputedly descended from these Titans, inhabiting the island of Sicily. Gita
Bengalow
28-08-2015, 20:16
Jag tar dig vidare i din utbildning:
Cyklop översatt från originalet (Odyséen, om du inte visste) "o kyklops", där o bestämmer könet= maskulinum Varför svänger du dig med engelska ord i Sverige, på en svensk hemsida? Slå upp i NE, eller hellre i grekisk mytologi.
segelbåt
28-08-2015, 20:37
Bengalow, ingen gillar en besserwisser.
*Stintan*
28-08-2015, 20:47
CITAT (segelbåt @ 28-08-2015, 21:37)  Bengalow, ingen gillar en besserwisser. Så du gillar personpåhopp?
Bengalow
28-08-2015, 20:49
CITAT (segelbåt @ 28-08-2015, 21:37)  Bengalow, ingen gillar en besserwisser. Där ser du, Gita, vad folk tycker om dig!
segelbåt
28-08-2015, 20:52
CITAT (Bengalow @ 28-08-2015, 21:49)  Där ser du, Gita, vad folk tycker om dig! Att du dessutom är tramsig gör det bara värre. Eller var det ett dåligt försök till fredagshumor?
Bengalow
28-08-2015, 21:25
Nu får du förklara dig, segelbåt. Att du ställer dig upp som talesman för alla andra, och dessutom inte uttrycker dig klart, kan inte jag hjälpa. Att du syftade på Gita var jag 100% säker på, eftersom hon försökte bluffa med "cyklop". Jag tycker också illa om "messerschmidtar". Speciellt snedseglare, som påstår sig tycka illa om "småprat", och ändå lägger sig i det...
segelbåt
28-08-2015, 21:36
CITAT (Bengalow @ 28-08-2015, 22:25)  Nu får du förklara dig, segelbåt. Att du ställer dig upp som talesman för alla andra, och dessutom inte uttrycker dig klart, kan inte jag hjälpa. Att du syftade på Gita var jag 100% säker på, eftersom hon försökte bluffa med "cyklop". Jag tycker också illa om "messerschmidtar". Speciellt snedseglare, som påstår sig tycka illa om "småprat", och ändå lägger sig i det... Då du tydligen gärna klagar på folks stavningar så borde du kolla din egen stavning innan du försöker dig på ett ord som messerschmitter. Du är pinsam.
Bengalow
28-08-2015, 21:49
Messerschmittar...1 st. Messerschmitt, 2 st. Messerschmittar.. Pinsamt?
segelbåt
28-08-2015, 22:09
Messerschmitter - en variant på besserwisser för att testa en sann besserwisser som - när den blir kallad för messerschmitter då inte kan hålla sig utan är tvungen att rätta vederbörande och säger:
- Besserwisser heter det faktiskt. Kommer från (Willy) Messerschmitt , inte (Willy) messerschmidtar. http://www.typkanske.se/synonym/messerschmitterSå lägg nu ner.. Det enda som är mer pinsamt än dig är att du inte förstår att vi skrattar åt dig. Att läsa dina inlägg är rent guld för den som gillar lyteskomik.
Bengalow
28-08-2015, 22:32
Hm...besserwisser?
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-08-2015, 09:36
När ni ändå pratar om Messerschmitt, så finns ju roliga Messerschmitt också. Jag minns den, liksom BMW Isetta https://sv.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt...oller_offen.JPG
*Stintan*
29-08-2015, 10:05
CITAT (segelbåt @ 28-08-2015, 23:09)  Messerschmitter - en variant på besserwisser för att testa en sann besserwisser som - när den blir kallad för messerschmitter då inte kan hålla sig utan är tvungen att rätta vederbörande och säger:
- Besserwisser heter det faktiskt. Kommer från (Willy) Messerschmitt , inte (Willy) messerschmidtar. http://www.typkanske.se/synonym/messerschmitterSå lägg nu ner.. Det enda som är mer pinsamt än dig är att du inte förstår att vi skrattar åt dig. Att läsa dina inlägg är rent guld för den som gillar lyteskomik. Vi päron sa skaftet!
Bengalow
29-08-2015, 11:09
Det kan bara finnas 1 Gita, men...alias kan man ha flera.
Men söta rara gullungar nu har ni ju hamnat totalt OT!!!
Bengalow
29-08-2015, 14:54
Nej, ser du inte att vi är vakna och alerta? Sova får man göra när man är gammal.
Jättebra att ni är vakna!!! Inte sover man när man är gammal,jag har lekt hela dagen lång med barnbarn! Visste du förresten inte att gamla behöver mindre sömn?
Bengalow
29-08-2015, 18:06
Vad är mindre?
CITAT (Bengalow @ 29-08-2015, 19:06)  Vad är mindre? Det är motsatsen till mer och om du undrar över vad sömn är så är det motsatsen till att vara vaken!
*Stintan*
29-08-2015, 18:39
Tror jag inte alls att gamla behöver mindre sömn. Än vadå förresten?
segelbåt
29-08-2015, 18:53
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2015, 19:39)  Tror jag inte alls att gamla behöver mindre sömn. Än vadå förresten? Än vadå? Om man säger att gamla behöver mindre sömn så är det väl uppenbart att det är i relation till motsatsen, dvs yngre människor. Gör du dig dum eller förstod du verkligen inte det? Sedan vad du tror och inte tror är ganska ointressant. Du kan ju alltid googla istället för att skylta med dina okunskaper här. Men jag skall hjälpa dig att googla: – Vi blir piggare ju äldre vi blir, i alla fall upp till 66–70 års ålder, medan vi är som tröttast mellan 20 och 25 års ålder, säger han.
Därför minskar också vårt sömnbehov med åldern. Yngre har en hjärna som fortfarande utvecklas och producerar mer tillväxthormon, något som drar mycket energi och också kräver mer vila. Medan 20-åringar i snitt behöver 8,5 timmars sömn per natt, kan 60-åringar nöja sig med sex timmars nattsömn.http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lite-so...-svagt-samband/ Efter tonåren tills man blir “gammal” så är sömnbehovet ganska konstant runt 7½ till 8½ timmar. När man blir äldre blir sömnbehovet ytterligare lite mindre, runt 6 timmar.http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-...mn-behover-man/
Natur liv
29-08-2015, 19:59
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-08-2015, 10:36)  När ni ändå pratar om Messerschmitt, så finns ju roliga Messerschmitt också. Jag minns den, liksom BMW Isetta https://sv.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt...oller_offen.JPGJa, en sådan skulle jag kunna tänka mig att åka runt i.
*Stintan*
29-08-2015, 20:17
CITAT (segelbåt @ 29-08-2015, 19:53)  Än vadå? Om man säger att gamla behöver mindre sömn så är det väl uppenbart att det är i relation till motsatsen, dvs yngre människor. Gör du dig dum eller förstod du verkligen inte det? Sedan vad du tror och inte tror är ganska ointressant. Du kan ju alltid googla istället för att skylta med dina okunskaper här. Men jag skall hjälpa dig att googla: – Vi blir piggare ju äldre vi blir, i alla fall upp till 66–70 års ålder, medan vi är som tröttast mellan 20 och 25 års ålder, säger han.
Därför minskar också vårt sömnbehov med åldern. Yngre har en hjärna som fortfarande utvecklas och producerar mer tillväxthormon, något som drar mycket energi och också kräver mer vila. Medan 20-åringar i snitt behöver 8,5 timmars sömn per natt, kan 60-åringar nöja sig med sex timmars nattsömn.http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/lite-so...-svagt-samband/ Efter tonåren tills man blir "gammal" så är sömnbehovet ganska konstant runt 7½ till 8½ timmar. När man blir äldre blir sömnbehovet ytterligare lite mindre, runt 6 timmar.http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-...mn-behover-man/För det första var det inte dig jag frågade och för det andra så tror jag fortfarande inte på det. Man blir nämligen tröttare ju äldre man blir inte piggare. Att 60-åringar kanske nöjer sig med 6 timmars nattsömn kan också bero på att man sover sämre när man blir äldre dvs har sömnproblem. Det betyder ju inte att man inte skulle behöva sova längre. För det mesta är inte heller lika aktiv när man är äldre därför att man helt enkelt inte orkar. Sen är sömnbehov något högst individuellt och det går inte att generalisera.
n så framstår både du och Stintan som fullständiga ö CITAT (Bengalow @ 28-08-2015, 21:16)  Jag tar dig vidare i din utbildning:
Cyklop översatt från originalet (Odyséen, om du inte visste) "o kyklops", där o bestämmer könet= maskulinum Varför svänger du dig med engelska ord i Sverige, på en svensk hemsida? Slå upp i NE, eller hellre i grekisk mytologi. Nu trodde jag iofs att du var lite mer nutidsorienterad, det jag avsåg med cyclop ( (engelsk stavning) ... om man har svårt att förstå så betyder det cyklop, var givetvis den s.k. kallade cyclop-debatt som pågår betr. Karl Ove Knausgårds texter. I den meningen (som avses i pågående debatt) så framstår Du och din kvinnliga motsvarighet Stintans som totalt enögda eller för att referera till pågående debatt som cykloper (Cyclops) Gita
*Stintan*
30-08-2015, 20:46
CITAT (Gita @ 30-08-2015, 21:21)  n så framstår både du och Stintan som fullständiga ö Nu trodde jag iofs att du var lite mer nutidsorienterad, det jag avsåg med cyclop ( (engelsk stavning) ... om man har svårt att förstå så betyder det cyklop, var givetvis den s.k. kallade cyclop-debatt som pågår betr. Karl Ove Knausgårds texter. I den meningen (som avses i pågående debatt) så framstår Du och din kvinnliga motsvarighet Stintans som totalt enögda eller för att referera till pågående debatt som cykloper (Cyclops) Gita Kan du vara snäll och sluta med dina jävla påhopp!
Bengalow
30-08-2015, 21:22
CITAT (Gita @ 30-08-2015, 21:21)  Nu trodde jag iofs att du var lite mer nutidsorienterad, det jag avsåg med cyclop ( (engelsk stavning) ... om man har svårt att förstå så betyder det cyklop, var givetvis den s.k. kallade cyclop-debatt som pågår betr. Karl Ove Knausgårds texter. I den meningen (som avses i pågående debatt) så framstår Du och din kvinnliga motsvarighet Stintans som totalt enögda eller för att referera till pågående debatt som cykloper (Cyclops) Gita Eftersom jag inte är inbjuden till din tebjudning i damrummet, så vet jag naturligtvis inte vad er "debatt" där handlar om. För övrigt anser jag, att det är den dummaste bortförklaring på ett stavfel, som någonsin lästs. Gjorde du likadant i skolan, när du fick bock i kanten? Grät du, och skickade dina föräldrar på läraren? Jag ägnar mig inte åt någon surrealistisk Östermalmsdebatt, och DN's kultursida, där Knausgård ibland framträder, för att skaffa sig publicitet, är för mig "Klubben för inbördes beundran". Jfr Getskrället med en bilring på Moderna Museet...Konst? Tillåt mig gapflabba! Knausgårds beskrivning av cykloper är osann. Dom såg mycket bra, t.o.m. bättre än hjärntvättade med två ögon!.
CITAT (Bengalow @ 30-08-2015, 22:22)  Eftersom jag inte är inbjuden till din tebjudning i damrummet, så vet jag naturligtvis inte vad er "debatt" där handlar om. För övrigt anser jag, att det är den dummaste bortförklaring på ett stavfel, som någonsin lästs. Gjorde du likadant i skolan, när du fick bock i kanten? Grät du, och skickade dina föräldrar på läraren? Jag ägnar mig inte åt någon surrealistisk Östermalmsdebatt, och DN's kultursida, där Knausgård ibland framträder, för att skaffa sig publicitet, är för mig "Klubben för inbördes beundran". Jfr Getskrället med en bilring på Moderna Museet...Konst? Tillåt mig gapflabba! Knausgårds beskrivning av cykloper är osann. Dom såg mycket bra, t.o.m. bättre än hjärntvättade med två ögon!. Vet du att det anses vara brist på bildning att kommentera stavningen istället för sak? DN.s kultursida borde du faktiskt läsa ,det är en chans för dig att följa samtidsdebatten och kanske även att ta till dig lite nytänkande (och kanske en aning mer bildning än vad Aftonbladet förmår att ge) För min del läser jag även SvD:s kultursidor och en hel del annat aktuellt/samtida. Gita
CITAT (silos @ 27-08-2015, 09:42)  Människorna i Sverige är nog den sömnigaste nationen i hela världen! När de är vakna ägnar de sig åt prat om väder och vind och skryt på FB och påhopp på dem som är vakna och ser hur det är i världen!
Sannerligen ett mycket märkligt folk som gärna gör och talar som Storebror säger! Vad har du fått detta ifrån Silos?
Bengalow
04-09-2015, 20:33
CITAT (Gita @ 31-08-2015, 21:18)  Vet du att det anses vara brist på bildning att kommentera stavningen istället för sak? DN.s kultursida borde du faktiskt läsa ,det är en chans för dig att följa samtidsdebatten och kanske även att ta till dig lite nytänkande (och kanske en aning mer bildning än vad Aftonbladet förmår att ge) För min del läser jag även SvD:s kultursidor och en hel del annat aktuellt/samtida. Gita Har ni kommit överens om det i damrummet? Jag brukar höra på Björn Wiman på Nyhetsmorgon...det räcker. Skulle det vara något speciellt med kultursidorna, så berätta. Det tycks mig som man har satt "konstigt" som synonym till "konst", så ger jag upp. Det "intellektuella" i dagens teater t.ex. är mer som sagan om "Kejsarens nya kläder". Alla "måste" hänga med , och ropar man inte "Åhhhh!" så har man inte hängt med. Ingen törs ropa "Buuu!".
CITAT (Bengalow @ 04-09-2015, 21:33)  Har ni kommit överens om det i damrummet? Jag brukar höra på Björn Wiman på Nyhetsmorgon...det räcker. Skulle det vara något speciellt med kultursidorna, så berätta. Det tycks mig som man har satt "konstigt" som synonym till "konst", så ger jag upp. Det "intellektuella" i dagens teater t.ex. är mer som sagan om "Kejsarens nya kläder". Alla "måste" hänga med , och ropar man inte "Åhhhh!" så har man inte hängt med. Ingen törs ropa "Buuu!". Halaj! Vad har du rökt egentligen, och kan du tipsa om det? Det verkar vara starka grejer... //T
malarmaster
05-09-2015, 07:08
CITAT (Bengalow @ 04-09-2015, 21:33)  Har ni kommit överens om det i damrummet? Jag brukar höra på Björn Wiman på Nyhetsmorgon...det räcker. Skulle det vara något speciellt med kultursidorna, så berätta. Det tycks mig som man har satt "konstigt" som synonym till "konst", så ger jag upp. Det "intellektuella" i dagens teater t.ex. är mer som sagan om "Kejsarens nya kläder". Alla "måste" hänga med , och ropar man inte "Åhhhh!" så har man inte hängt med. Ingen törs ropa "Buuu!". ropar du bu så är du inte pk,och det vill man ju inte vara... Bättre att hänga med de som begriper ,eller? Ulf
*Stintan*
05-09-2015, 07:22
CITAT (malarmaster @ 05-09-2015, 08:08)  ropar du bu så är du inte pk,och det vill man ju inte vara... Bättre att hänga med de som begriper ,eller? Ulf Tycker det verkar vara fler och fler som ropar Buuu dvs vägrar vara så förbaskat PK. Menar du då att dessa inget begriper?
malarmaster
05-09-2015, 10:07
tvärtom,det är de som tänker utanför som brukar se verkligheten. PK är inget positivt,det är en förtryckarmentalitet som går ut på att mobba och tvinga bort debatt. men tyvärr så går många den vägen o tror att verkligheten är så som det beskrivs i dessa pk-medier. de politiker som försöker nyansera debatten blir snabbt klubbade av PK-anhängarna. Tänk om vi haft en fri debatt,där tidningar och media rapporterar objektivt istället för att köra snyftversionen i alla frågor. Nu senast är det flyktingdebatten,dvs vi skall ta emot obegränsat oavsett konsekvenser.SVT har nu kört helkvällar men jag har inte hört en enda tala om själva grundproblemet och vad som skall göras åt det. Dvs själva kriget som tvingar alla dessa miljoner på flykt. Men det är inte PK att tala om militära insatser definitivt inte om USA är inblandat.vi skall bara acceptera och öppna våra hjärtan.... Ulf
*Stintan*
05-09-2015, 10:59
Men det var inte så jag uppfattade det du skrev.
Alla bara skyller på varandra. Ändå upp på FN-nivå. Någon annan får skapa fred och sen kanske dom kan skicka "fredsbevarande trupper".
malarmaster
05-09-2015, 18:32
du skrev tidigare att jag var cynisk. Jag håller med,mina inlägg är ofta ironiska för jag förstår inte att folk inte ser vad som måste göras. Ta t.ex IS ,finns bara ett sätt och det är att bomba skiten ur dem och sedan sätta in pansar o infanteri. Kostar stora pengar och människoliv men får garanterat slut på terrorn och flyktingarna kan återvända hem. Men ingen vill säga det rent ut... Lika med Syrien,ta bort assad-regimen,låt FN-trupp administrera landet tills en laglig,demokratisk regering kan ta över. Ingen vill ens tala om det... EU och USA har resurser ihop med de krafter som vill krossa IS,det hjälper inte att utrusta några få trupper med kurder med vapen,det krävs flyg o pansar för att snabbt krossa IS,de är trots allt inte så många (enl. uppgift 20-25000) dåligt utbildade och med handvapen,det fåtal tunga vapen som de erövrat väger lätt mot en diciplinerad trupp med modern teknologi. Araberna själva skulle kunna ställa upp med det mesta,saudi har världens modernaste vapen,flyg o pansar.jordanien har också resurser. Men då kommer religionen in igen,saudi gillar ju att IS bråkar med syrien och Irak. Det ryktas om att de stöttar IS på olika sätt,med pengar m.m. Turkiet å sin sida (som också lätt skulle kunna gå in) vill inte att kurderna får vapen som sedan kan vändas mot dem om IS krossas. hur många grupper inne i syrien som bråkar vet nog ingen men assad-regimen förlorar mark hela tiden,deras hopp är att dessa grupper slåss inbördes så pass så att kraften går ur dem. En jävla röra med andra ord. och för att reda upp detta krävs ett ingripande utifrån med stor kraft . Men det kommer inte att ske,det är ju bara muslimer... Ulf
Jubbe063
05-09-2015, 19:25
CITAT (malarmaster @ 05-09-2015, 19:32)  du skrev tidigare att jag var cynisk. Jag håller med,mina inlägg är ofta ironiska för jag förstår inte att folk inte ser vad som måste göras. Ta t.ex IS ,finns bara ett sätt och det är att bomba skiten ur dem och sedan sätta in pansar o infanteri. Kostar stora pengar och människoliv men får garanterat slut på terrorn och flyktingarna kan återvända hem. Men ingen vill säga det rent ut... Lika med Syrien,ta bort assad-regimen,låt FN-trupp administrera landet tills en laglig,demokratisk regering kan ta över. Ingen vill ens tala om det... EU och USA har resurser ihop med de krafter som vill krossa IS,det hjälper inte att utrusta några få trupper med kurder med vapen,det krävs flyg o pansar för att snabbt krossa IS,de är trots allt inte så många (enl. uppgift 20-25000) dåligt utbildade och med handvapen,det fåtal tunga vapen som de erövrat väger lätt mot en diciplinerad trupp med modern teknologi. Araberna själva skulle kunna ställa upp med det mesta,saudi har världens modernaste vapen,flyg o pansar.jordanien har också resurser. Men då kommer religionen in igen,saudi gillar ju att IS bråkar med syrien och Irak. Det ryktas om att de stöttar IS på olika sätt,med pengar m.m. Turkiet å sin sida (som också lätt skulle kunna gå in) vill inte att kurderna får vapen som sedan kan vändas mot dem om IS krossas. hur många grupper inne i syrien som bråkar vet nog ingen men assad-regimen förlorar mark hela tiden,deras hopp är att dessa grupper slåss inbördes så pass så att kraften går ur dem. En jävla röra med andra ord. och för att reda upp detta krävs ett ingripande utifrån med stor kraft . Men det kommer inte att ske,det är ju bara muslimer... Ulf Att tredje part går in militärt har aldrig fungerat, så skulle inte fungera nu heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|