Full version: Schneewalzer i kruka
malin_j
Vi köpte hus i våras och min trädgårdskunskap är ungefär noll, men jag vill gärna lära mig! smile.gif Igår köpte jag en Schneewalzer klätterros samt stor kruka med spaljé och jag tänker ha den på östsidan (vi bor i zon 1). Hur ska jag förvara den över vintern? Vi har ett uterum men vet ännu inte hur kallt det kommer bli därute. Vi tänker värma upp uterummet med terrassvärmare då och då. Blir det ev för stora temperaturskillnader för rosen? Eller är det bättre att jag har den stående utomhus året om?
Kajsa
Ute ska det vara en kruka som tål frost, man kan snurra in krukan med bubbelplast, eller en gammal matta och snurra in rosen med väv, ställ i varmaste hörnan, där inte nordvinden kommer åt. Krukan kan stå på en frigolitskiva som isolerar i botten, men är den väldigt kär den där rosen så...

Tror ändå mer på uterummet, även i Zon 1 kan det väl smälla till och bli kallt. Inte blir det så kallt i uterummet, någon minusgrad tål den, släng över väv annars. Tror inte att det gör något om ni har lite värme ibland, i uterummet kanske den behåller sina blad hela vintern.
Gör som du vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon