Tapio
Halaj!

Hemkommen från resa i baltländerna.
Utanför Riga, vid en camping såg jag dessa myrstackar som var omgärdade av ett ”staket”. Det fanns ett tiotal stackar på en liten yta. Bara några meter mellan stackarna. Alla hade varsitt staket. Varför? Staketen var tunna klena pinnar som skulle välta bara man petade lite på dem.

//T
RibesRubusVitis
Vilka djur är det mest synd om? Myrstackarna! De kanske behöver skydd:

http://depositphotos.com/14482009/stock-vi...protective.html

Även om de verkar klena så går man väl inte på dem i onödan.
Tapio
Halaj!

Jo, två myror och en stack!
Två ballonger och en pös!
Två bagare och en smet!
Sen kan jag inga fler...

Det var gott att se (din länk) att detta inte var ett isolerat fenomen. Jag bildsökte utifrån din länk, men fortfarande ingenting. Så fortfarande: varför? Myrstackar är ju inte rödlistade precis.

//T
Gossen Ruda
Kan ha varit ett sätt att skydda stackarna mot obetänksamma människor. Liksom för att påpeka att man skall vara rädd om myror. Kan ju också vara något experiment där man skall mäta stackarna och behöver ett referensmått.
*Stintan*
Kanske för att myrorna gör nytta i skogen. Där det är gott om myror får man mindre problem med snytbaggar.
jo i ö-bro
Eller att de ska synas och inte råka plogas, röjas ned
Tapio
Halaj!

En annan sak är väldigt konstig, som jag funderat på: just att det var ett tiotal, med bara några meter emellan. Är inte myror rovdjur? Hur många insekter och kryp kan det finnas på en given yta?
Man tycker att det borde bli för mycket konkurrens på maten?
Blev de matade av människor kanske? Och varför isf?
Det var egentligen min första tanke: att stackarna vittjas på nåt sätt. Att de skulle vara en naturresurs på nåt sätt.

//T
jo i ö-bro
CITAT (Tapio @ 03-09-2015, 14:57) *
Halaj!

En annan sak är väldigt konstig, som jag funderat på: just att det var ett tiotal, med bara några meter emellan. Är inte myror rovdjur? Hur många insekter och kryp kan det finnas på en given yta?
Man tycker att det borde bli för mycket konkurrens på maten?
Blev de matade av människor kanske? Och varför isf?
Det var egentligen min första tanke: att stackarna vittjas på nåt sätt. Att de skulle vara en naturresurs på nåt sätt.

//T

Vid en camping matas de nog även om kanske oavsiktligt. Som när måsar snor varmkorv från ungar på Skansen. Eller också har man fått klagomål från gäster som gått rätt i stackarna när de inte sett sig för och därför satt upp staket. Men kanske de "skördas" på något eller används som studieobjekt (men är det inte udda isåfall att välja stackar nära camping och människor tänker jag).

Är ramen närmast inväxt i björken eller är det en synvilla av fotot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon